خلاصة:
زمینه و هدف: در حال حاضر، پدیدهی کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبان گیر بیشتر شهرهای بزرگ در جهان معاصر است؛ بنابراین هدف این پژوهش، ارزیابی اثربخشی مشاورهی گروهی راه حل محور بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار بود.
روش: روش پژوهش، آزمایشی از نوع طرح پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه ی آماری، کودکان حاضر در کانون فرهنگی حمایتی کودکان کار کوشا شهر تهران طی سال 1393 بود. نمونهی پژوهش، 30 کودک کار حاضر در آن کانون بودند که به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه با حجم برابر (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای سنجش، شامل پرسشنامهی خودکارآمدی عمومی (شرر، 1982) و پرسشنامهی حمایت اجتماعی (فیلیپس، 1986) بود. گروه آزمایش در 12 جلسه ی 90 دقیقه ای در مشاورهی گروهی راهحلمحور شرکت کردند و گروه گواه هیچگونه مشاورهای دریافت نکردند. به منظور بررسی اثربخشی مشاورهی گروهی راه حل محور بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار از آزمون t مستقل و نیز مجذور اتا استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان داده پس از اجرای جلسات مشاورهی گروهی راهحلمحور، خودکارآمدی در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه افزایش معناداری پیدا کرده است، درحالیکه در میزان متغیر حمایت اجتماعی، تفاوت مشاهده شده معنادار نبود(p 0/05).
نتیجه گیری: مشاورهی گروهی راه حل محور، سطح خودکارآمدی کودکان کار را در این مطالعه افزایش داد اما تاثیر معناداری در متغیر حمایت اجتماعی، ایجاد نکرد؛ بنابراین بهتر است برای تقویت متغیر حمایت اجتماعی در کودکان کار، بر تعداد جلسات مشاوره افزوده و یا رویکردهای درمانی دیگر مورد آزمایش قرار گیرد.
Background and Purpose: Nowadays، the phenomenon of child labor is one of the problems facing most of the major cities in the contemporary world; therefore، the purpose of this study was to evaluate the effectiveness of solution-focused group counseling on self-efficacy and social support in child labor.
Method: The method of this study was a post-test design with a control group. The statistical population consisted of all children who received services at Koshah's cultural support center in Tehran during the year of 2014. The sample consisted of 30 children who participated voluntarily in the study and were randomly assigned to two experimental and control groups. To collect data in this study، a General Self-Efficacy Scale (Sherer، 1982) and Social Support Inventory (Philips، 1986) Philips were used. The experimental group participated in solution-focused group counseling and the control group did not receive any counseling. Independent t test and Eta square were used to analyze the data.
Results: The results showed that after performing group counseling sessions، self-efficacy in experimental group subjects was significantly increased compared to control group، but there was no significant difference in the level of social support between the two groups (p ˂ 0.05).
Conclusion: The solution-based group counseling approach increased the self-efficacy of participants in this study، but did not significant effect on the social support variable; therefore، it is suggested to increase the number of counseling sessions or other therapeutic approaches to strengthen the social support variable.