خلاصة:
یادگیری زبان بهکمک رایانه (CALL)، جستجو و مطالعه درباره کاربردهای رایانه در آموزش و یادگیری زبان است. در مرحله اول این مطالعه، با 12 کارشناس و مدرس دانشگاه مصاحبه شد که درآن مضمونهای مشترک در باره نیاز یادگیرندگان به CALL بهدست آمد. در مرحله دوم، پایایی و اعتبار پرسشنامه با شرکت 256 نفر و با استفاده از بررسی عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری مشخص شد، و پرسشنامه معتبر شده دانش CALL برای یادگیرندگان زبان نامیده شد. در مرحله سوم، نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین دانش CALL برای یادگیرندگان زبان، که تعداد آنها 122 نفربود، و کارکرد نوشتاری آنها در آزمون تافل اینترنت محور، رابطه معنادار مثبت و متوسطی وجود دارد [r=.34, n=122, p<.05]. در مرحله آخر، نتایج نشان داد که سرعت تایپ کردن در رابطه بین دانش CALL و کارکرد نوشتاری یادگیرندگان تاثیر میگذارد. این مطالعه، کاربردهای عملی برای یادگیرندگان، معلمان و برنامهریزان درسی دارد.
Computer-assisted Language Learning (CALL) is defined as the search for and study of the applications of the computer to language teaching and learning. During the first phase of the study, the researchers found out the most commonalities emerged from the interviews with 12 experts and university teachers. During the second phase, the reliability and validity of the questionnaire were determined by means of FA and SEM and the validated questionnaire was named EFL learners CALL Knowledge. 256 students participated in this phase. During the third phase, the results of Pearson Correlation confirmed that there was a medium, positive correlation between EFL learners CALL knowledge (N=122) and their writing performance on IBT TOEFL Examination [r=.34, n=122,
ملخص الجهاز:
در مرحلة سـوم، نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین دانش CALL برای یادگیرندگان زبـان، کـه تعداد آنها ١٢٢ نفربود، و کارکرد نوشتاری آن ها در آزمون تافل اینترنت محور، رابطة معنـادار مثبـت و متوسطی وجود دارد [٠٥.
به طور کلی ، سامانة آموزشی در کـشور مـا معلـم محـور اسـت ، و بیـشتر یادگیرنـدگان در کلاس های درس به حفظ کردن واژگان و گرامر، ترجمة متن ها و نوشتن دیکته مـی پردازنـد کـه یکی از ابزارهای آموزشی برای حرکت به سوی یادگیری توسـط خـود شـاگردان، همکـاری دو سویه درکلاس و نوشتن انشاء، استفاده از ابزار کمک آموزشی کامپیوتری است که پژوهنـدگان ازجمله لای و کریتسونیس (٢٠٠٦) بر این فلسفه CALL تاکید کردهاند.
برای دستیابی به اهداف پژوهش ، این مطالعه پرسش های زیر را مطرح می کند: ١- نیازهای یادگیرندگان زبان به دانش یادگیری زبان به کمک رایانـه در بافـت ایـران، از نقطه نظر کارشناسان و مدرسان زبان چیست ؟ ٢- آیا پرسشنامه دانش یادگیری زبان به کمـک رایانـه ، بـرای یادگیرنـدگان زبـان دارای پایایی و اعتبار است ؟ ٣- آیا بین دانش یادگیری زبان بـه کمـک رایانـه بـرای یادگیرنـدگان زبـان و عملکـرد نوشتاری آنها در آزمون تافل اینترنت محور رابطه معناداری وجود دارد؟ ٤- آیا سرعت تایپ در رابطـه بـین دانـش یـادگیری زبـان بـه کمـک رایانـه و کـارکرد نوشتاری یادگیرندگان در آزمون تافل اینترنت محور تاثیر می گذرد؟ ٢- پیشینة موضوع در این بخش ، به تاریخچة کوتـاهی از CALL و رابطـة آن بـا مهـارت نوشـتاری پرداختـه می شود: ٢,١- تاریخچة تازهای از CALL کاربرد فناوری در آموزش، موضوع تازهای نیست ، اما کاربرد فناوری در یادگیری زبان برای یادگیرندگان، معلمان و دانشمندان در مراحل اولیه است .