خلاصة:
هزینه سرمایه از مهمترین و کلیدیترین ابزارها در بسیاری از تصمیمگیریهای مالی و مدیریتی است و از اهمیت بالایی برای مدیران شرکتها برخوردار است که از عوامل متعددی متأثرمیشود. با توجه به اینکه توان جذب سرمایه تأمین مالی شرکتها یکی از مهمترین ارکان موردنیاز برای باقی ماندن در بازار رقابتی امروزاست؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شدت رقابت در بازار محصول بر هزینه سرمایه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای اندازهگیری رقابت در بازار محصول از شاخص هرفیندال – هیرشمن استفادهشده است. تعداد 95 شرکت بهعنوان نمونه در بازهی زمانی 1387 تا 1393 جهت آزمون فرضیههای پژوهش مورداستفاده قرار گرفتند. در این تحقیق برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای اکسل و ایویوز استفادهشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که رقابت در بازار محصول تأثیر منفی و معناداری بر هزینه سرمایه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میگذارد؛ اما رابطه معناداری بین استراتژی مومنتوم قیمتی و هزینه سرمایه در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران مشاهده نشد. این نتایج میتواند شرکتها را در طراحی و بهرهگیری از سیاستهای هدفمند درباره روشهای تأمین مالی یاری رسانیده که این امر ممکن است سهم بازار محصول را افزایش داده و باعث ثبات شرکت در بازار شود.
The cost of capital is one of the most important and significant feature in many financial decisions and management. It also has the high value for the managers of companies and affects on several factors such as financial leverage، profitability، shareholders combination ، composition of the board، company's activities، liquidity and size. Inspite of the fact that the ability of fundraising and financial providing of companies is the most important factors to remain in the current market competition، so this study examines the effect of product market competition and return momentum on the cost of capital of Companies listed in Tehran Stock Exchange over 2009-2014 .To do so، Excel and Eviews softwares were used in this research. Also، Herfindahl-Hirschman index is used to measure Product market competition return momentum. The results show that Product market competition has negatively significant effect on the cost of capital of Companies listed in Tehran Stock Exchange. However، there is no significant relationship between return momentum and the cost of capital.
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه شدت رقابت در بازار محصول و مومنتوم قيمتي بر هزينه سرمايه شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شهاب الدين شمس ، محمود يحيي زاده فر ، منور شعباني مازوئي تاريخ دريافت :٩٤/١٢/٢١ تاريخ پذيرش :٩٥/٠٤/٣٠ چکيده هزينه سرمايه از مهم ترين و کليدي ترين ابزارها در بسياري از تصميم گيري هاي مالي و مديريتي است و از اهميت بالايي براي مديران شرکت ها برخوردار است که از عوامل متعددي متأثرمي شود.
با توجه به اينکه توان جذب سرمايه تأمين مالي شرکت ها يکي از مهم ترين ارکان موردنياز براي باقي ماندن در بازار رقابتي امروزاست ؛ بنابراين هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه شدت رقابت در بازار محصول بر هزينه سرمايه شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که رقابت در بازار محصول تأثير منفي و معناداري بر هزينه سرمايه شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي گذارد؛ اما رابطه معناداري بين استراتژي مومنتوم قيمتي و هزينه سرمايه در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مشاهده نشد.
نگاره (١): خلاصه اي از پژوهش هاي انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش نويسنده / سال نتيجه پژوهش ستايش و همکاران (١٣٩٤) بين رقابت در بازار محصول و هزينه بدهي و هزينه سهام ارتباط معنادار وجود دارد نمازي و رضايي (١٣٩٢) به طورکلي بين شاخص هاي هرفيندال – هيرشمن ، لرنر و لرنر تعديل شده با سياست تقسيم سود نقدي شرکت ها رابطه معکوس و معناداري وجود دارد.
The Impact of Product Market Competition on Earnings Management of the Companies Listed in Tehran Stock Exchange.