خلاصة:
در سالهای اخیر عملکرد بخش دولتی و تلقی مردم از ارزشهایی که توسط این بخش به واسطه خدمترسانی عمومی خلق میشود، دغدغه بسیاری از پژوهشگران حوزه مدیریت دولتی شده است. در این میان پژوهشهای فراوانی در خصوص تدوین سنجههایی برای اندازهگیری عملکرد بخش دولتی در بسترهای مطالعاتی مختلف انجام شده است؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر در رویکردی کاربردی تدوین مدل اندازهگیری عملکرد بخش دولتی تحت ارزشهای عمومی خلق شده توسط این بخش است. به این منظور پژوهشی کمی مبتنی بر پیمایش انجام گرفت که در آن پس از مطالعه ادبیات موجود در حوزه ارزش عمومی فهرست به نسبت جامعی از ارزشهای عمومی مشتمل بر چهار دسته اخلاقی، حرفهای، انسانی و دموکراتیک شناسایی شد که روایی صوری و محتوایی آنها توسط پنل خبرگان مورد تایید قرار گرفت. در مرحله بعد پرسشنامهای براساس ارزشهای احصا شده مرحله نخست تهیه شد و در اختیار نمونه آماری متشکل از اربابرجوعهای بانکهای دولتی (ملی، سپه و کشاورزی) قرار گرفت. در این مرحله خروجی نرمافزار SPSS و نتایج تحلیل عاملی روایی سازه ارزشها را مورد تایید قرار داد. در گام نهایی برای سنجش مدل اندازهگیری ارزشها از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار PLS استفاده شد و ارزشهایی که بار عاملی کمتر از 4/ 0 داشتند، از مدل اندازهگیری حذف شدند. در نهایت 18 ارزش باقیمانده در چهار دسته برشمرده در مدل اندازهگیری عملکرد مورد تایید قرار گرفتند.
ملخص الجهاز:
در سالهای اخیر در خلال ظهور نهضت ارزش عمومی به منظور ارزیابی عملکرد این بخش سنجه ای ذهنی و رهآورد محور مبتنی بر ارزش عمومی تدوین شده که دارای ابعاد چندگانه ای است که تنش های اساسی بین اهداف عملکردی را به خوبی مدیریت می کند و دید به نسبت جامعی از عملکرد سازمان و پیامدهای عملکردی آن ارائه می دهد؛ از آنجایی که ارزشهای عمومی می تواند اصول راهنمایی جهت مدیریت 1Hill& ullivan عملکرد بخش عمومی باشند به نظر می رسد شاخص های مبتنی بر آنها به نحو مناسبی بتواند در خصوص عملکرد این بخش قضاوت کنند، همچنین استفاده از ابعاد چندگانه براساس ارزش عمومی به منظور توصیف و سنجش عملکرد بخش عمومی می تواند بین اهداف عملکری چون کارایی و کیفیت ، مصالحه و توازن ایجاد و می تواند مؤلفه هایی که باید بهبود یابند را مشخص کند [١، ص٣١٧].
Competence 32 Efficiency 33 Respect 34 Equity .
35 airness 36 Citizen& ellow ublic ervants جدول ١ فهرست ارزشهای عمومی در نظام اداری ارزش های عمومی تعریف صداقت سازمانهای بخش دولتی صادقانه عمل می کنند و به تعهدات خود پایبندند.
در خروجی این آزمون چون در تمام شاخص ها (ارزشها) میزان sig آزمون کمتر از %٥ به دست آمد که نشان می دهد توزیع ارزشها نرمال نیست ؛ بنابراین به منظور طراحی مدل اندازهگیری (حصول به سنجه های اندازهگیری ارزش عمومی ایجاد شده توسط منابع انسانی در بخش دولتی ایران) از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار PLS استفاده شد که نسبت به حجم نمونه و نوع توزیع دادهها حساس نیست [١٥، ص٦٨].