خلاصة:
هدف: اختلال یادگیری، یکی از دلایل عمده عملکرد ضعیف تحصیلی تلقی میشود و کارکرد اجرایی عاملی اثرگذار بر اختلال یادگیری است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکرد اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری است. روش: در این پژوهش تمام آزمایشی که با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد، 44 دانشآموز دختر دارای اختلال یادگیری به صورت نمونهگیری هدفمند با جایگزینی تصادفی بهطور مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش در 6 جلسهی 90 دقیقهای آموزشهای مربوط به توانمندسازی شناختی دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل آزمون استروپ (جهت سنجش بازداری)، آزمون جمع و تفریق (جهت سنجش تغییر)، و آزمـون کارتها (جهت سنجش بهروز رسانی) بود. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش توانمندسازی شناختی منجر به تقویت و بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان، در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل میشود. نتیجهگیری: از مداخله توانمندسازی شناختی میتوان برای بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری استفاده نمود.
ملخص الجهاز:
"بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی (تغییر، بهروز رسانی و بازداری) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری The Effectiveness of Cognitive Empowerment on Executive Functions (Inhibition, Updating and Shifting) in Students with Learning Disorder مینا ارغوانی پیرسلامی1، سید محمدحسین موسوی نسب2* و نوشیروان خضری مقدم3 دریافت مقاله: 18/04/1395 پذیرش مقاله: 14/09/1395 چکیده هدف: اختلال یادگیری، یکی از دلایل عمده عملکرد ضعیف تحصیلی تلقی میشود و کارکرد اجرایی عاملی اثرگذار بر اختلال یادگیری است.
یکی دیگر از جنبههای مهم کارکردهای اجرایی بهروز رسانی اطلاعات است که، دائما محتوای حافظه کاری را Zelazo Diamond Dawson & Guayer Anderson & Castillo Watson Kolkman Alvarez Miyake & Friedman Dempester Barkley بهروزرسانی میکند.
نریمانی و سلیمانی (1392) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که از مداخله توانبخشی شناختی میتوان برای بهبود کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و نگهداری توجه) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی استفاده کرد.
بر این اساس این پژوهش بر آن است تا میزان اثربخشی توانمندسازی شناختی در بازسازی کارکردهای اجرایی (تغییر، بهروزرسانی و بازداری پاسخ) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری را تعیین کند.
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی در بهبود کارکردهای اجرایی (تغییر، بهروز رسانی و بازداری پاسخ) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بود.
امروزه در اغلب پژوهشهای عصب روانشناختی نشان داده شده است که کودکان دارای اختلال یادگیری، در آزمونهای مرتبط با Kleinberg Smith, Everatt & Salter کارکردهای اجرایی در قطعه پیشپیشانی مغز دچار نارساییهایی هستند (سیدمن 1 ، 2006).
The Effectiveness of Cognitive Empowerment on Executive Functions (Inhibition, Updating and Shifting) in Students with Learning Disorder Mina Arghavani Pirsalami, Hossein Mousavi Nasab, Nooshirvan Khezri Moghadam MA."