خلاصة:
با توجه به سند چشم انداز(افق 1404) دولت در زمینه کارآفرینی و پیشرفت صنایع، با شعار خصوصی سازی (اصل 44)، که در سال 1382 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان برنامه 5 ساله چهارم توسعه کشور ابلاغ گردید که توسط نهاد های ذیریط مصوب و اجرا شد. لذا در این پژوهش سعی شده است مصوبات مربوط به این برنامه، در زمینه حمایت های مالی، ایجاد شهرکهای صنعتی، ایجاد بستر برای گسترش فن آوری اطلاعات، سیاستهای حمایتی درزمینه بازاریابی و نمایشگاهی، مکانیزاسیون اداری و توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد خوشه های صادراتی از نظر مدیران صنایع کوچک بررسی شود. از این رو به کمک 15 نفر از خبرگان در سازمانهای اجرایی، اساتید دانشگاهی و 35 نفر از مدیران صنایع، سوالات شاخصهای حمایتی جمع آوری و بازنگرشد و پس از تایید روایی و پایایی تحقیق، با مراجعه مستقیم به 180 شرکت، و انجام 144 مصاحبه قابل اتکا با مدیران صنایع انجام گرفت. پس از آزمون نرمال بودن شاخصها، فرضیه های پژوهش با آزمون تی استیودنت، تست شدند. نتایج نشان داد؛ حمایت مالی دولت از صنایع از نظر مدیران SME موفق و بقیه سیاستهای حمایتی مذکور موفق نبوده است. ارزیابی شکافهای بین وضعیت موجود و ایده آل نشان داد فقط سیاستهای حمایت مالی تا حدی به وضعیت ایده آل نزدیک بوده است. از این روی سعی شد پیشنهادات لازم با استفاده از رویکرد تحلیل محتوی برای اثر بخشی برنامه های، میان مدت آتی پیشنهاد گردد.
ملخص الجهاز:
"٢-٣-١- روش پژوهش در رابطه با نوع پژوهش و با توجه به این که در پی بررسی میزان توفیق سیاست های حمایتی دولت از صنایع کوچک و متوسط هستیم ، بنابراین نوع تحقیـق توصـیفی - پیمایـشی از نـوع میدانی بـوده و بـا توجـه بـه پراکنـدگی جامعـه آمـاری، مـدیران صـنایع کوچـک و متوسـط شهرک های صنعتی شهرستان تهران جامعه پژوهش حاضر میباشند، از این رو سعی شـده است تا برای بالابردن دقت از نمونه گ ریی خوشه ای چند مرحله ای ٨ استفاده شود.
٣- تحلیل داده ها و یافته های پژوهش با توجه به پیکربندی سؤال ها میتوان نتایج سؤال ها و مصاحبه ها را ایـن گونـه تحلیـل کـرد: نخست در این بخش براساس الگـوی سیمپـسون تیلـور در مـورد جایگـاه صـنایع کوچـک و متوسط و براساس مطالعـات اولیـه در جهـت سـنجش سـنخیت پاسـخ دهنـدگان و هـم چنـین ویژگیهای شرکت ها، سؤالاتی در رابطه با تعداد کارکنان ، سابقه فعالیـت ، تکنولـوژی، سـطح تولید، فعالیت های بازاریابی، نوع بازارها و دپارتمان بازاریابی تهیه و در اختیار نمونـه قـرار گرفت و اطلاعات لازم جمع آوری شد که نتایج به دست آمده در جدول ٢ دسته بندی شده است .
جدول ٣ تحلیل و آزمون فرضیه های تحقیق با آزمون تی استیودنت (T-TEST) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین با توجه به آزمون فرضیه ها، از بین سیاست های حمایتی فقـط سیاسـت حمایـت مالی دولت از صنایع کوچک و متوسط از نظر مـدیران موفـق بـوده و مـصوبات مربـوط بـه سیاست های حمایتی بازاریابی، ایجاد شهرکهای صنعتی، بالنده سازی منابع انـسانی، ایجـاد خوشه های صنعتی، گسترش فناوری اطلاعات در صـنایع بـه وسـیله دولـت ، از نظـر مـدیران صنایع ناموفق ارزیابی میشود."