خلاصة:
هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر، بررسی میزان مشارکت دانشجویان در ارزشیابی کیفیت آموزشی و عوامل مرتبط با آن است. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش، همه دانشجویان دانشگاههای منتخب (اصفهان، بوعلی سینا، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، تبریز و شهید باهنر کرمان) وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1392 به تعداد 152400 نفر بوده که از این تعداد، نمونه پژوهش به تعداد 1356 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. درمجموع، یافتههای تحقیق نشان داد که در دانشگاههای منتخب، میانگین مشارکت دانشجویان در ارزشیابی کیفیت آموزشی در حد متوسط به بالا (24/59) بوده است. همچنین بر اساس نتایج تحلیل مسیر، به ترتیب اثرات کل متغیرهای انتظار فایده، توانمندسازی، سرمایه اجتماعی، احساس محرومیت نسبی و کیفیت آموزش دانشگاهی بر متغیر مشارکت در ارزشیابی کیفیت آموزشی معنیدار بوده و متغیرهای یاد شده توانستهاند، 60 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
ملخص الجهاز:
بررسي جامعه شناختي ميزان مشارکت دانشجويان در ارزشيابي کي ت يف آموزشي و عوامل مرتبط با آن (مورد مطالعه : دانشجويان دانشگاه هاي تهران ، تبريز، اصفهان ، علامه طباطبايي، شهيد بهشتي، شهيد باهنر کرمان ، بوعلي همدان و فردوسي مشهد) * محمد عباس زاده ** سيد صمد حسيني *** علي بوداقي چکيده : هدف ا صلي از اجراي پژوهش حا ضر، برر سي ميزان مشارکت دانشجويان در ارز شيابي کي ت يف آموزشـــي و عوامل مرتبط با آن اســـت .
در اين راستا، واکاوي نتايج تحقيقات پيشين حاکي از آن است که با وجود نقش اساسي سازه هايي چون سرمايه اجتماعي، کيفيت آموزش دانشگاهي و احساس محروميت نسبي در ارتقاي مشارکت دانشجويان در ارزشيابي کيفيت آموزشي، در اين حوزه تحقيقات جدي صورت نگرفته و انجام گرفته بيشتر تحقيقات در زمينه مفهوم کيفيت آموزشي و ارزشيابي مدرسان از سوي دانشجويان (وکيلي و همکاران ، ١٣٨٩، دهقاني و نخعي، ١٣٩١، مظلوميان و زندي مهر، ١٣٨٧) انجام گرفته است .
در تأييد نظريه هاي ياد شده ، نتايج تحقيق حاضر نشان داد که سرمايه اجتماعي با مشارکت در ارزشيابي کيفيت آموزشي رابطه معنيدار دارد.
در تائيد نظريه هاي ياد شده ، نتايج تحقيقات ؛ رباني و همکاران (١٣٨٧) و رباني و همکاران (١٣٨٦) نشان داد که بين احساس محروميت نسبي و مشارکت رابطه معني دار وجود دارد.
- نتايج تحقيق حاضر نشان داد که بين متغيرهاي احساس محروميت نسبي و مشارکت دانشجويان در ارزشيابي کيفيت آموزشي رابطه معني دار وجود دارد.
Quality Assurance in Education: Student Evaluation of Teaching, Int J Edu Sci, 4 (3), 271-274.