خلاصة:
هدف از اجرای ژوهش حاضر، پیشبینی عملکرد ریاضی دانشآموزان از طریق مهارتهای مطالعه ریاضی و خودکارآمدی ریاضی بود.روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهر جغتای به تعداد 354 نفر (176 نفر دختر و 178 نفر پسر) تشکیل میدادند. روش نمونهگیری، روش سرشماری بود و بهمنظور گردآوری دادهها، از نمرههای ریاضی نیمسال اول تحصیلی 94-1393 برای عملکرد ریاضی، پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی میدلتون و میگلی (1997) و پرسشنامه مهارتهای مطالعه ریاضی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی ریاضی و مؤلفههای راهبرد یادگیری، مدیریت زمان و امتحان دادن با عملکرد ریاضی رابطه مثبت و معنیداری داشتند. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که عملکرد ریاضی از طریق خودکارآمدی ریاضی و راهبرد یادگیری قابل پیشبینی است. از سوی دیگر، بهمنظور بررسی اثر تعدیلکنندگی جنسیت، تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد که جنسیت، تنها رابطه بین خودکارآمدی ریاضی و عملکرد ریاضی را تعدیل میکند.
ملخص الجهاز:
Hattie, Biggs & Purdie 3.
طاهري، بهزادي، شهوراني و مرادپور (٢٠١٥) نيز در پژوهش خود نشان دادند که بين مهارت هاي مطالعه رياضي و عملکرد رياضي دانش آموزان ، ارتباط مثبت و معنيدار وجود دارد.
Goodwin, Ostrom & Scott 3.
Khurshid, Tanveer & Qasmi 5.
در اين بين ، دو متغير خودکارآمدي رياضي و مهارت هاي مطالعه رياضي در کنار ساير عوامل تأثيرگذار مي تواند در بهبود عملکرد رياضي دانش آموزان مؤثر باشد.
علاوه براين با توجه به نتايج پژوهش ها، دانش آموزان دختر و پسر از نظر خودکارآمدي و مهارت هاي مطالعه رياضي تفاوت هايي با همديگر دارند که ميتواند توسط پژوهشگران و دست اندرکاران آموزشي مورد توجه قرار بگيرد.
براين اساس ، پژوهش حاضر در نظر دارد عملکرد رياضي دانش آموزان اول متوسطه شهر جغتاي را از طريق خودکارآمدي رياضي و مهارت هاي مطالعه رياضي با در نظر گرفتن نقش تعديل کنندگي جنسيت ، تبيين و پيش بيني کند.
آيا جنسيت دانش آموزان رابطه بين خودکارآمدي رياضي و مهارت هاي مطالعه رياضي با عملکرد رياضي را تعديل مي کند؟ روش شناسي پژوهش روش پژوهش حاضر، توصيفي و از نوع همبستگي است .
در ادامه ، به منظور بررسي پرسش دوم پژوهش ، «آيا جنسيت دانش آموزان رابطه خودکارآمدي رياضي و مهارت هاي مطالعه رياضي با عملکرد رياضي را تعديل ميکند» از تحليل رگرسيون سلسله مراتبي استفاده شد.
بحث و نتيجه گيري هدف از اجراي اين پژوهش ، پيش بيني عملکرد رياضي دانش آموزان اول متوسطه شهر جغتاي از طريق مهارت هاي مطالعه رياضي و خودکارآمدي رياضي است .