خلاصة:
بررسی رابطه سرمایه فرهنگی دبیران زبان انگلیسی دوره متوسطه دوم با خودکارامدی آنها در شهر مشهد، هدف اصلی این پژوهش است. دبیران زبان انگلیسی دوره متوسطه دوم نواحی هفتگانه مشهد ( تعداد 607 نفر)بهعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند که از میان آنها تعداد 242 نفر براساس جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نمونهگیری به-روش تصادفی ساده انجام پذیرفت. نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش، روش توصیفی پیمایشی است. دو پرسشنامه خودکارامدی و سرمایه فرهنگی بهعنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شدند. نرمافزارهای مورد استفاده برای بررسی-های آماری SPPS نسخه 23 و Amos نسخه 23 اند. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد، میان سرمایه فرهنگی دبیران زبان انگلیسی دوره متوسطه دوم با خودکارامدی آنها رابطهای معنادار و مثبت وجود دارد. بهعبارتدیگر، دبیرانی که سرمایه فرهنگی بالاتری دارند، خودکارامدترند که در نتیجه آن به موفقیتهای بیشتری در آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان دست مییابند
The main purpose of this study was to investigate the relationship between cultural capital of senior high school English teachers with their self-efficacy. To this end, senior high school teachers of seven districts in Mashhad (607) were selected as the study population, out of whom 242 were chosen through a simple random sampling as the sample population using Morgan sample size table. Applied research and survey method was used in this research. Self-efficacy and cultural capital questionnaires were used for data collection procedure. SPSS and Amos software version 23 were used for statistical analysis. Structural equation modeling was used to analyze the data. The result showed that there was a significant and positive relationship between cultural capital of senior high school English teachers with their self-efficacy in Mashhad. In other words, teachers with higher cultural capital are more efficient. As a result, they achieve more success in teaching English to students.
ملخص الجهاز:
بررسی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی دبیران زبان انگلیسی دورۀ متوسطۀ دوم با خودکارامدی آنها * فرزانه حسن زاده توکلی دانشجوی دکترای زبانشناسی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ** محمدرضا پهلواننژاد دانشیار زبانشناسی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران *** بهزاد قنسولی استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (تاریخ دریافت : ٩٥/٠٦/٣١، تاریخ تصویب : ٩٦/٠٦/١٥، تاریخ چاپ: مهر ١٣٩٦) چکیده در سالیان اخیر، به آموزش درست زبان انگلیسی کـه در گـسترۀ زبـانشناسـی کـاربردی قـرار دارد، در مدارس ایران توجه ویژهای شده است و از این رو، بررسی انگیزشهایی که در این زمینـه تأثیرگـذار اسـت ، می تواند در موفقیت دانش آموزان در زمینۀ یادگیری زبان انگلیسی نقش مـؤثری را ایفـا کنـد.
بدین منظور، آنها پرسش نامه ای را در اختیار ٤٤٧ دبیر حاضر در پژوهش قرار دادند که دارای اطلاعـات شخـصی و مقیـاس خودکارامـدی دبیـران بـود؛ نتـایج به دست آمده از بررسی دادهها نشان داد که دبیران باتجربه (با بیش از سه سـال سـابقه تـدریس ) در مقایسه با دبیران کم تجربه خودکارامدی بالاتری در زمینه های کلی ، مشارکت دانـش آمـوزان، ادارۀ کلاس و راهبردهای آموزشی داشتند.
موارد یاد شده نشان می دهـد سـرمایۀ فرهنگـی روی عملکـرد افـراد و همچنـین عملکـرد تحصیلی دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد و از آنجا کـه خودکارامـدی در بهبـود عملکـرد افـراد مؤثر است ؛ در ادامه این پژوهش ها در بررسی حاضر، تلاش شده است تا تأثیر سرمایۀ فرهنگی روی خودکارامدی دبیران بررسی شود.
Social and cultural capital: Underlying factors and their relationship with the school achievement of Iranian university Student.