خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رضایت کتابداران و نقش آنها در کیفیت آموزش و پژوهش، خصوصا در کشوری مثل ایران که تحقیقات معدودی در رابطه با دیدگاه کتابداران تا کنون صورت گرفته، است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل رضایت شغلی کتابدارانی که در کتابخانه های مرکزی دانشگاههای دولتی تهران در سال 1389 مشغول بهکار بودند اجرا شده است. این پژوهش، از نوع توصیفی است. ابزار مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات پرسشنامهای است که توسط نویسندگان مقاله طراحی شده است. در این پژوهش کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری میباشند که از میان آنها با استفاده از نمونهگیری تصادفی، 5 کتابخانه دانشگاهی انتخاب شدند. جمعیت مورد مطالعه 140 کتابدار بودند که در پنج کتابخانه منتخب کار میکردند. پرسشنامهها توسط محققان این تحقیق میان شرکتکنندگان توزیع شد. از این تعداد 100 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند و سپس آن را عودت دادند. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 15 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشاندهنده میزان رضایت پایین کتابداران بود. آن-ها علت اصلی نارضایتی خود را حاصل این عوامل میدانستند: جایگاه پایین آموزش کتابخانهای موجود، امکانات رفاهی ضعیف، امنیت شغلی و سیاستهای مدیریت کتابخانه. به هر حال، روابط انسانی موجود و ماهیت کاری در حد بالایی قرار داشت.
The study originality lies in the
importance of librarians’ satisfaction and their roles
in education and research quality especially in a
country like Iran in which few research on
librarians’ attitude have been performed so far.
Therefore، the current research is performed with
the aim of investigating job satisfaction factors for
librarians working in central libraries in Tehran
state universities in 2011. The research is a
descriptive survey. The tool for collecting data was
an author-made questionnaire. In this research،
from all central libraries of state universities in
Tehran affiliated to Ministry of Research، Science
and Technology five libraries were selected by a
random sampling Method. Therefore the population
consisted of 140 librarians working in the selected
five libraries. The questionnaires were distributed to
the participants by current paper researchers. Only
100 persons answered to and returned the
distributed questionnaires. The collected data was
analyzed using SPSS version 15. The study reports
a low job satisfaction. Participants mentioned their
main dissatisfaction over the status of received
library education، poor welfare facilities، job
security and library management policies.
Nonetheless، their satisfaction of inter-staffs
relations and their work nature were high.
ملخص الجهاز:
آقاشاهی (١٣٨١) میزان رضایت شغلی زنان کتابدار شاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاهی دولتی شهر تهران را با استفاده از پرسشنامه ای با ٣٢ پرسش بسته و ١ سوال باز مورد بررسی قرار داده است .
یافته های پژوهش وی نشان داد که به طور کلی میزان رضایت کتابداران از امکانات مادی ، رفاهی ، بهداشتی ، آموزشی و امنیت شغلی در سطحی پایین تر از حد متوسط قرار دارد.
یافته های پژوهش اطلاعات به دست آمده در مورد بررسی رضایت شغلی کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران ، در جداولی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که به آن ها اشاره می شود.
نتایج حاصل از یافته های پژوهش در این ٦ جدول نشان داد که میزان رضایت کارکنان در مؤلفة "کیفیت روابط موجود در محیط کار" و "ماهیت کاری " بالاتر از حد متوسط ، و در چهار مؤلفة دیگر پایین تر از حد متوسط است .
همانند نتایج برخی از پژوهش ها از جمله اشرفی ریزی (١٣٨٢)، کهن (١٣٨٠)، باقری (١٣٧٨)، و پاپی و همکارانش (١٣٨٣) در مورد میزان رضایت کارکنان کتابخانه از روابط انسانی موجود در سازمان ، کتابداران کتابخانه های دانشگاهی این پژوهش نیز از روابط انسانی خوبی در محیط کار خود برخوردارند.
New Library World، 104)1194/1195 Job satisfaction among librarians in english-language universities in .
666-675 ،Psychology، 19)7( Job Satisfaction in a South African Academic Library in .