خلاصة:
انطباقپذیری شغلی بهعنوان ساختار چندبعدی تعریف میشود که با ظرفیت افراد جهت تغییر و انتقالات موفقیتآمیز ارتباط دارد، ظرفیتی که از دوران کودکی و در خانواده فرد به تدریج شکل گرفته است. هدف این مقاله بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و انطباقپذیری مسیر شغلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان میباشد (7279 نفر ) که تعداد 415 نفر بهعنوان حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور (1987) و پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس و پرفلی (2012) میباشد. که پس از توزیع و جمعآوری، دادهها با نرمافزار spss نسخه 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن و دغدغه، اعتماد،کنترل و کنجکاوی مسیر شغلی دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0p<). همچنین بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دغدغه مسیر شغلی همبستگی منفی معناداری وجود دارد و با اعتماد و کنترل و کنجکاوی مسیر شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0p<). به-علاوه بین سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا با دغدغه مسیر شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با اعتماد مسیر شغلی رابطه وجود ندارد و با بعد کنترل و کنجکاوی مسیر شغلی رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0p<). از نتایج این تحقیق میتوان استنباط کرد که سبک-های دلبستگی نقش مهمی در انطباقپذیری مسیر شغلی دارند و هم-چنین تبیینکننده ابعاد انطباقپذیری مسیر شغلی میباشند که باید به آنها توجه شود.
career adaptability is defined as a
multidimensional construct which is linked with
people capacity, in order to successful change and
transfers, and such a capacity has been formed
gradually in the family, since childhood. The purpose
of this paper is to study the relationship between
attachment styles and career adaptability, in
undergraduate students of Isfahan University.
Population of this study includes all undergraduate
students of Isfahan University (7,279 persons) that
according to Morgan's table and stratified sampling,
which are proportional to volume, 415 of them were
selected as sample volume. Research tools includes
Hazen & Shaver (1987) attachment styles
questionnaire and Saviskas & Porfeli (2012) career
adaptability questionnaire which was analyzed after
distribution and collection, by SPSS version 17. The
research data determined that there is a meaningful
positive relationship between security attachment style,
career concern, control, confidence, and career
curiosity (p<0.05). Also there is a significant negative
relationship between insecurity attachment avoidance
and career concern and has a positive relationship with
career confidence, control and curiosity (p<0.05).
Meanwhile, there is a significant positive relationship
between insecurity attachment ambivalence and career
concern and no relationship with career confidence;
and significantly has a negative relationship with
career control and curiosity (p<0.05). we can deduce
from current study that attachment styles has an
important role in career adaptability as well as
explaining the career adaptability aspect, that should
be attention.
ملخص الجهاز:
همان گونه که مشاهده شد بین سبک دلبستگی ایمن و دغدغه مسیر شغلی ، کنترل مسیر شغلی ، اعتماد مسیر شغلی و کنجکاوی مسیر شغلی دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود داشت ؛ این نتیجه با یافته لوکاس ١٩٩٩ به نقل از شارف ٢٠٠٦، تی سون (١٩٩٩)، کاراکر (١٩٩٧)، رایت و پرونه (٢٠٠٨)، نوار و گیلانی (٢٠١١)، که معتقد هستند که بین دلبستگی و اکتشاف و یا مولفه های مسیر شغلی رابطه وجود دارد به طوری که ایمن بودن باعث می شود نوجوانان و بزرگسالان بتوانند به طور آزادتری دنیای خود را کشف کنند و شایستگی های اجتماعی را در طول زندگی رشد دهند همسو بود و هم چنین با تحقیق وود و ریگز (٢٠٠٨) و کوباک و همکاران (١٩٩٣) نیز معتقدند افراد ایمن نگرش و ادراک منفی کمتریی نسبت به خود و دیگران دارند و توانایی خشم کمتر و حل مساله بیشتر را دارند و نیز با تحقیق نتایج پژوهش انگلز و همکاران (٢٠٠١) که نشان دادند که افراد دلبسته ایمن نسبت به دنیا و دیگران اعتماد دارند و تمایل به ایجاد ارتباط صمیمانه و مثبت با دیگران دارند همسو هست در تبیین این نتیجه می توان گفت کسانی که سبک دلبستگی ایمن تری دارند در زمینه مسائل کاری موفق ترند و مستقل تر و مسئول تر عمل می کنند و ایمن بودن عامل بسیار مهمی در توسعه شغلی است .