خلاصة:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺳﺎﺧﺖ، ﺑﺮرﺳﻲ، رواﻳﻲ و ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﻣﻘﻴﺎس ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪﻛﺎر ﺑﺮاﺳﺎس ﺻﻼﺣﻴﺖﻫﺎی ﮔﺬار دﻏﺪﻏﻪ،ﻛﻨﺘﺮل، ﻛﻨﺠﻜﺎوی و اﻋﺘﻤﺎد ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪﻛﺎرﻣﻄﺮح ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎوﻳﻜﺎس و ﭘﺮوﻓﻴﻠﻲ(2011 ) اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮ 370 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶﺟﻮﻳﺎن دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن ﻛﻪ ﺑﻪروش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﻃﺒﻘﻪای داﻧﺸﻜﺪهﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻃﺒﻘﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ، اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻋﺎﻣﻠﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دو ﺷﻴﻮه ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻞ اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ و ﺗﺎﻳﻴﺪی ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻞ اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ ﻧﺸﺎن داد وﺟﻮد ﭼﻬﺎر ﻋﺎﻣﻞ در ﺳﺎﺧﺘﺎر 32 ﮔﻮﻳﻪای ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮازش ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺎ ﭘﺎﺳﺦﻫﺎی آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و در ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﺎﻳﻴﺪی ﺑﺎ آزاد ﻛﺮدن ﺧﻄﺎی ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ ﺑﻴﻦ ﻣﺎدهﻫﺎ ﻣﺪل ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ ﻫﻤﮕﺮا، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻴﻦ اﺑﻌﺎد ﻣﻘﻴﺎس ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻛﺎر و ﻣﻘﻴﺎس اﻧﻄﺒﺎقﭘﺬﻳﺮی ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻴﻦ دﻏﺪﻏﻪ ﮔﺬار و ﻣﻘﻴﺎس اﻧﻄﺒﺎقﭘﺬﻳﺮی ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ ﺑﻪﻣﻴﺰان(0/66) و ﻧﻤﺮه ﻛﻞ ﮔﺬار و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان (0/80) ﺣﺎﻛﻲ از رواﻳﻲ ﻫﻤﮕﺮای آن ﺑﻮد. ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ آن ﺑﻪ دو روش ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ دروﻧﻲ ﺿﺮﻳﺐ آﻟﻔﺎ و ﺑﺎزآزﻣﺎﻳﻲ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪ. ﺿﺮاﻳﺐ آﻟﻔﺎ،ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ دروﻧﻲ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮای اﺑﻌﺎد ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪی ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻛﺎر از 0/86 ﺑﺮای ﻧﻤﺮه ﻛﻞ ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻛﺎر ﺗﺎ 0/77 ﺑﺮای دﻏﺪﻏﻪ ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻛﺎر ﻧﺸﺎن داد. ﺿﺮﻳﺐ ﺑﺎزآزﻣﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻣﺎﻧﻲ دو ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻴﻦ 0/88 ﺑﺮای ﻛﻨﺠﻜﺎوی ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻛﺎر ﺗﺎ 0/67 ﺑﺮای دﻏﺪﻏﻪ ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪﻛﺎر ﺑﻮد. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻣﻘﻴﺎس ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻛﺎر در ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻴﺰان آﻣﺎدﮔﻲ ﮔﺬار از داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻛﺎر داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﺮد.
The purpose of this study was to development, determines validity and reliability of the career transition Scale (CTS) based on transition qualifications (concerns, control, curiosity and confidence in university- to -work transition) presented by Savickas & Profily (2011). This research was carried out on 370 undergraduates of Isfahan University who were selected by employing Stratified Sampling Method (each school of Isfahan University was treated as a category). The factor structure of the questionnaires was examined via Exploratory and Confirmatory Factor Analysis. The results of Exploratory Factor Analysis indicated that the existence of a 32-item structure could properly fit the subjects’ responses. Also, the final model was obtained through releasing error covariance of items in the Confirmatory Factor Analysis. To determine the convergent validity, the correlation between the 4 scales of university- to -work transition and Career Path Adaptability as well as between those scales and Career Path Decision-making Self-efficacy were calculated. The calculations revealed a positive, significant correlation between the concern scale and Career Path Adaptability at 0.66 and a total score of 0.80 for the correlation between transition scales and Career Path Decision-making Self-efficacy which demonstrated the convergent validity of the items. The reliability of the CTS was determined by Cronbach’s Alpha and test-retest method. The Cronbach’s Alpha showed an adequate internal reliability for 4 scales of university- to -work transition, ranging from .77 for Concern subscale to .86 as the total score for the University- to - Work transition. In addition, the Test-Retest Method at a 2-week interval ranged from .67 i.e. the Concern for the University to Work transition subscale to .88, i.e. the University to Work transition Curiosity. On the whole, the findings of the research supported the adequacy of the four scales of the University to work transition to evaluate readiness of the students in the University to work transition
ملخص الجهاز:
Murphy, Blustein, Bohlig, " Platt 9.
Vasalampi, Salmela, Nurmi 11.
Pinquart, Juang, " Silbereisen 3.
Young, Marshall, Valach, Domene, Graham, Zait 5.
Galambos, Barker, Krahn 14.
Fernandez, Fouquereau, Heppner 2.
Creed, Fallon, Hood 7.
برای بررسی روایی همگرا، همبستگی بین ابعاد مقیاس گذار از دانشگاه به کار و مقیاس انطباق پذیری مسیر شغلی و پرسشنامه خودکارآمدی تصمیم گیری مسیر شغلی در نمونه ٣٠ نفری محاسبه شد و نهایتا پایایی پرسشنامه به دو روش همسانی درونی ضریب آلفا و بازآزمایی با فاصله زمانی دو هفته در نمونه ٣٠ نفری از دانشجویان انجام شد.
در این راستا این پژوهش به منظور تحقق هدف اساسی ساخت ، بررسی ساختار عاملی ، روایی و پایایی مقیاس گذار از دانشگاه به کار براساس صلاحیت - های گذار (دغدغه ، کنترل ، کنجکاوی و اعتماد گذار از دانشگاه به کار) مطرح شده توسط ساویکاس و پروفیلی (٢٠١١) بر دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان انجام شد.
برای بررسی روایی همگرا، همبستگی بین مقیاس های مقیاس گذار از دانشگاه به کار و مقیاس انطباق پذیری مسیر شغلی و پرسشنامه خودکارآمدی تصمیم گیری مسیر شغلی در دو نمونه ٣٠ نفری انجام شده و از طریق نرم افزار SPSS تحلیل شد.
The role of chance events in the school-to-work transition: The influence of demographic, personality and career development variables.
Training career adaptability to facilitate a successful school-to-work transition.
), Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp.
Addressing the College-to-Work Transition: Implications for University Career Counselors.