خلاصة:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﻴﻴﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﺑﺮ ﺗﺎب آوری و ﺗـﺪرﻳﺲ ﺗﺤـﻮلآﻓـﺮﻳﻦ ﻣﻌﻠﻤـﺎن ﺑـﻮد روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺒﻪآزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺎ ﻣﺮاﺣﻞ ﭘﻴﺶآزﻣﻮن و ﭘﺲآزﻣﻮن اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ، ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴـﻪ ﻣﻌﻠﻤـﺎن ﭘﺎﻳـﻪ ﺳـﻮم اﺑﺘـﺪاﻳﻲ ﻣﻨﻄﻘﻪ2 ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان و داﻧﺶ آﻣﻮزان آﻧـﺎن ﺑﻮدﻧـﺪ ﻛـﻪ از ﻣﻴـﺎن آﻧﺎن،10 ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪ ﺻﻮرت داوﻃﻠﺒﺎﻧـﻪ ﻛـﻪ ﺗﻤﺎﻳـﻞ ﺑـﻪ ﺷـﺮﻛﺖ در دورهﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ داﺷﺘﻨﺪ، اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﻃﻲ6ﺟﻠﺴﻪ ﺗﺤﺖ آﻣﻮزش ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و10ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﺮوه ﮔﻮاه اﻧﺘﺨـﺎب ﺷـﺪﻧﺪ و ﻫـﻴﭻآﻣﻮزﺷـﻲ درﻳﺎﻓـﺖ ﻧﻜﺮدﻧـﺪ اﺑﺰارﻫﺎی ﭘـﮋ وﻫﺶ ﭘﺮﺳـﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗـﺎب آوری ﻛﻮﻧـﻮر و دﻳﻮﻳﺪﺳـﻮن )2003 و ﭘﺮﺳــﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗــﺪرﻳﺲ ﺗﺤــﻮل آﻓــﺮﻳﻦ ﺑﻮﭼﺎﻣــﭗ و ﻫﻤﻜﺎران،2010 ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴـﻞ داده ﻫـﺎ از روش ﺗﺤﻠﻴـﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺑﺎ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﻣﻜﺮر اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﻧﺘﺎﻳﺞ داده ﻫـﺎ ﻧــﺸﺎن داد ﻛــﻪ در ﺳــﻄﺢ ﻣﻌﻨــﺎدای 0,05 آﻣــﻮزش ﺑــﻪ ﺷــﻴﻮه ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗـﺎبآوری و ﺗـﺪرﻳﺲ ﺗﺤـﻮل آﻓـﺮﻳﻦ ﻣﻌﻠﻢ ﻣﻲ ﮔﺮدد. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد روﻳﻜﺮد ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣـﺸﺎرﻛﺘﻲ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ روﻳﻜﺮدﻫﺎی دﻳﮕﺮ آﻣﻮزﺷﻲ ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ ﺗﺒﻌـﺎت ﺑـﺴﻴﺎر ﻣﻔﻴﺪی ﺑﺮای ﻣﻌﻠﻤﺎن، ﻋﻠﻲاﻟﺨﺼﻮص در ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﮕﻴﺰه و ﻛﺎﻫﺶ ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ ﺷﻐﻠﻲ آن ﻫﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨـﻮان ﻳﻜﻲ از روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﺑﺮﺗﺮ آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻌﺮﻓﻲ و اﺟﺮا ﮔﺮدد.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of cooperative teaching on the teachers’ resilience and transformational teaching. The research method is quasi-experimental using pre-test and post-test. The statistical population of this study included all third grade elementary teachers in district 2 of Tehran and their students, to this end, ten volunteer teachers who were willing to attend training courses were selected and participated in 6 cooperative teaching sessions and 10 other teachers were selected as a control group and did not receive any training. The research tools were Conner and Davidson Resilience Scale (2003) and Transformational Teaching Questionnaire (Beauchamp et al., 2010). For analyzing the data, factor analysis variance on repeated measures was used. The results of the data analysis showed that cooperative learning leads to increase of teacher’s resiliency and transformational teaching (p<0.05). Cooperative learning approach, as compared to other teaching approaches, can have very beneficial effects on teachers, in particular to increase motivation and reduce their burnout, and can be introduced as one of the most advanced teaching approaches.
ملخص الجهاز:
به این معنا زمانی که معلم اهمیت حضور خود را درک کرده و شیوه های ارتباطی خود را با دانش آموزان متناسب با هدف تغییر می - دهد، ظرفیت تاب آوری خود را نیز افزایش داده و اثربخشی کار خود را بیشتر ملاحظه می نماید.
از آن جایی که در رویکرد مشارکتی معلم فرصت های درگیری و تعامل سازنده برای دانش آموزان ، و به دنبال ان فرصت برخورداری از افزایش کارایی دانش آموزان و کنترل موقعیت - های یادگیری را فراهم می کند، بنابراین منجر به شکل گیری تدریس تحول آفرین نیز می گردد.
Skaalvik " Skaalvik بیشتر دانش آموزان ، انگیزش بالاتر، رشد مهارتهای اجتماعی و شکل گیری روابط مثبت بین دانش آموزان و معلمان می گردد (بارگیک و همکاران ، ٢٠١٧) و علاوه آن در صورتی که با اصول علمی اجرا گردد، برای معلمان نیز مفید و کارآمد خواهد بود و از آنجاییکه شغل معلمی به عنوان یکی از مشاغل استرس زا در جهان شناخته شده است (یانگ ١، جی ٢، هو٣، چای ٤ و وانگ ٥، ٢٠٠٩).
برنامه ریزی برای تدریس دروس متنوع ، حجم زیاد کار و فشار زمان ، ارزشیابی ، ساختار فضای آموزشی ، آینده مبهم شغلی ، برقراری انضباط در کلاس ، وجود فراگیران دشوار، منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی در آنان می شود (کرباسی ، ١٣٨٧) و می توان روش تدریس مشارکتی با توجه به این که می تواند تا حدی بر عوامل فوق تأثیرگذار باشد، بنابراین می تواند منابع استرس را نیز کمتر کند.
The effect of cooperative learning on psychological and social traits among undergraduate students.
Burgic, D; Omerovic, M; Kamber, D.
The Effect of Learning Together Technique of Cooperative Learning Method on Student Achievement in Mathematics Teaching 7th Class of Primary School.