خلاصة:
آموزش صحیح زبان دوم و میزان موفقیت فراگیران و مدرس به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهمترین این عوامل میتوان به راهبردهای آموزشی، شیوههای یادگیری، و ابزارهای آموزشی که مدرس انتخاب میکند اشاره کرد، اما این انتخاب نیز در صورتی صحیح یا کم نقص میباشد که مدرس با راهبردها و اثرات ابزارهای آموزشی آشنا باشد و متناسب با موقعیت به انتخاب بهترین آنها بپردازد. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی یک نرمافزار چندرسانهای برای آموزش تلفظ و درستنویسی واژههای فارسی است که توسط نگارندگان پژوهش حاضر و مبتنی بر رویکرد ساختگرایی تولید شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود و در قالب روش آزمایشی (از نوع شبه آزمایشی) انجام گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش را 210 نفر از فارسیآموزان غیرفارسیزبان ورودی سال 93 مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) تشکیل میدهند و روش نمونهگیری این پژوهش، بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده بود. طبق این روش، 40 نفر از فارسیآموزان انتخاب شدند که در نهایت 9 نفر از آنها به دلیل تسلط بر زبان فارسی و عدم همسانی در میزان آشنایی با زبان فارسی با بقیه افراد نمونه، از نمونه آماری کنار گذاشته شدند و تعداد 31 نفر شرایط لازم را برای شرکت در آزمون به دست آوردند که 16 نفر در گروه آزمایش (8 نفر پسر و 8 نفر دختر) و 15 نفر در گروه گواه (8 نفر پسر در گروه گواه و 7 نفر دختر)، برای تایید و یا رّد یک فرضیه اصلی و سه فرضیه جزئی پژوهش قرار گرفتند. سپس، از هر دو گروه آزمایش و گواه، پیشآزمون به عمل آمد و پس از 8 جلسه آموزش (برای گروه آزمایش از طریق نرمافزار، و برای گروه گواه بدون استفاده از نرمافزار)، دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که آموزش از طریق نرمافزار چندرسانهای مذکور، تاثیر معنیداری بر یادگیری درست نویسی فارسیآموزان مورد مطالعه دارد، ولی بر یادگیری تلفظ صحیح واژههای فارسی توسط فارسی آموزان مورد مطالعه تاثیری ندارد. همچنین، یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش از طریق نرمافزار اشاره شده، در درستنویسی واژههای فارسی تاثیر معنیداری دارد.
The correct teaching of the second language, and the learners’ and teachers’ success depends on a number of factors the most important of which include instructional strategies, teaching methods, and the intructional instruments that the teacher adopts. However, it can be fruitful when the teacher is not only familiar with the strategies and the effects of the language teaching instruments, but also chooses the best ones based on the situation. Therefore, this research aimed to study the effectiveness of a researcher-designed constructivist multimedia software for teaching pronunciation and spelling of Farsi words. This applied research adopted quasi-experimental design. Simple random sampling was used to select the sample of this study from 210 non-Persian foreign language students enrolled in the Persian Language Teaching Center of Imam Khomeini International University. 40 students were selected 9 of whom were excluded from the sample because of their fluency in Farsi and the lack of homogeneity with the rest of the sample. 31 participants qualified to participate. 16 of them were assigned to the experimental group (8 males and 8 females) and 15 to the control group (8 males and 7 females). Both experimental and control groups were given a pre-test and after 8 training sessions (for the experimental group via software, and for the control group without using the software), the groups were posttested. The analysis of data obtained from pre-test and post-test showed that instruction through the multimedia software significantly affected learners' Farsi spelling, but did not affect their pronunciation of Farsi words.
ملخص الجهاز:
تأثير نرم افزار چندرسانه اي آموزشي مبتني بر رويکرد ساخت گرايي بر ميزان يادگيري واژه هاي پايه ي فارسي 1 سيد رسول عمادي استاديار علوم تربيتي - دانشگاه بوعلي سينا اميررضا وکيليفرد (ره ) استاديار آموزشکاوي زبان فارسي - دانشگاه بين المللي امام خميني عليرضا کاوسي دانش آموخته ي کارشناسي ارشد تکنولوژي آموزشي - دانشگاه بوعلي سينا چکيده آموزش صحيح زبان دوم و ميزان موفقيت فراگيران و مدرس به عوامل متعددي بستگي دارد که از مهمترين اين عوامل ميتوان به راهبردهاي آموزشي و شيوه هاي يادگيري، ابزارهاي آموزشي که مدرس انتخاب ميکند اشاره کرد، اما اين انتخاب نيز در صورتي صحيح يا کم نقص ميباشد که مدرس با راهبردها و اثرات ابزارهاي آموزشي آشنا باشد و متناسب با موقعيت به انتخاب بهترين آنها بپردازد.
نتيجه آزمون شاپيرو ويلک براي نرمال بودن توزيع داده ها متغير گروه آماره SH-WZ سطح معناداري پيش آزمون 0,84 0,01 آزمايش پس آزمون 0,93 0,27 تلفظ پيش آزمون 0,86 0,03 گواه پس آزمون 0,91 0,20 پيش آزمون 0,88 0,04 آزمايش پس آزمون 0,93 0,25 نوشتن پيش آزمون 0,96 0,86 گواه پس آزمون 0,98 0,99 در خصوص فرضيه ي اصلي پژوهش با اين عنوان که «استفاده از نرم افزار چندرسانه اي آموزشي واژه هاي فارسي مبتني بر رويکرد ساخت گرايي بر ميزان يادگيري فارسي آموزان غيرايراني تأثير مطلوب دارد»، جدول (٢) را بررسي مينماييم .
يعني اين که استفاده از نرم افزار چندرسانه اي آموزش واژه هاي فارسي مبتني بر رويکرد ساخت گرايي بر ميزان يادگيري تلفظ صحيح فارسيآموزان غيرفارسيزبان تأثير ندارد.