خلاصة:
هدف این پژوهش ، بررسی میزان رعایت اصول ساختاری و نگارشی در تدوین کتاب فارسی دوم ابتدایی از نظر معلمان زن بود.
این پژوهش ، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است . جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن پایه دوم ابتدایی در دو شهر اصفهان و تهران بودند که مجموع آن ٦٥٠ نفر بوده که ٢٦٠ نفر در نواحی ٥ گانه اصفهان و٣٩٠ نفر در مناطق ٢٢ گانه تهران بودند و براساس نمونه گیری خوشه ای چند طبقه ، در شهر اصفهان نواحی٢ و ٣ و در شهر تهران مناطق ٦، ٧، ١٠ و ١١ برای انجام پژوهش انتخاب شدند. حجم نمونه براساس نواحی، در شهر اصفهان ٨٦ نفر و در شهر تهران ٩٧ نفر بوده است .
داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است . روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ در حیطه ساختاری ٠.٨٥٣ و در حیطه نگارشی ٠.٧٩٨ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافته های حاصل از پرسشنامه ، از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است که در آمار توصیفی از مشخصه - های آماری: فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از آزموهای t تک نمونه ای، t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه با استفاده از نرم افزار Spss20 استفاده شده است . براساس یافته ها، میزان رعایت اصول ساختاری و نگارشی از سطح میانگین فرضی ٢.٢٥ بالاتر میباشد که نشانگر این است تفاوت معناداری در پاسخ دهی افراد وجود نداشته است و نتایج از نظر عوامل جمعیت شناختی در حیطه ساختاری و نگارشی یکسان بوده است و تفاوتی وجود داشته است .
ملخص الجهاز:
"جدول5: بررسی تفاوت دیدگاه افراد با سابقه کار متفاوت، در خصوص حیطه ساختاری رجوع شود به تصویر صفحه براساس نتایج جدول5، سطح معناداری مشاهده شده در کتاب فارسی از سطح خطای05/0 بزرگتر میباشد؛ بنابراین، آزمون معنادار نیست؛ یعنی بین نظرات افراد از نظر سابقه کار، در خصوص حیطه ساختاری در کتابفارسی تفاوت معناداری وجود ندارد و نظرات یکسان هستند.
جدول8: مقایسه میانگین حیطه نگارشی (7 مورد) کتاب فارسی دوم ابتدایی با میانگین فرضی رجوع شود به تصویر صفحه برای معیارهای بعد نگارشی در کتاب فارسی میانگین محاسبه شده از نظر معلمان استان اصفهان 39/2، استان تهران 36/2 و در نهایت کل جامعه آماری 37/2 میباشد که میانگینهای نمونه در هر سه بخش، بالاتر از میانگین فرضی است.
4) جدول11: بررسی تفاوت دیدگاه افراد با سطح تحصیلات متفاوت، در خصوص حیطه نگارشی رجوع شود به تصویر صفحه براساس نتایج جدول11، سطح معناداری مشاهده شده در کتاب فارسی، از سطح خطا 05/0 بزرگتر میباشد؛ بنابراین، آزمون معنادار نیست؛ یعنی بین نظرات افراد پاسخ دهنده از نظر سطح تحصیلات، در خصوص حیطه نگارشی در کتاب فارسی تفاوت معناداری وجود ندارد و نظرات یکسان هستند.
به نظر میرسد که علت ضعیف بودن این گویه این باشد که در بعضی بخشهای کتاب فارسی، از کلمات سنگین و دشوار استفاده شده است و باید به این نکته دقت داشت که مخاطب کلاس دوم از سطح ادراکی و هوشی متناسب با سن خودشان برخوردار هستند و به همین دلیل، بهتر است که نحوه نگارش ساده و روان باشد که برای آنها قابل درک باشد؛ بنابراین با توجه به نتایج حاصل از پرسشنامه، میتوان نتیجه گرفت که جنبه نگارشی در کتاب درسی فارسی در سطح بسیار بالایی رعایت شده است."