خلاصة:
نظامهای مدیریتی و اقتصادی به سمت اقتصاد دانشبنیان پیش رفته است تا جایی که عرصههای اقتصادی کاملاً به عرصههای علم و فناوری گره خورده است. چهار سند بالادستی «سیاستهای کلی نظام علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری»، «سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور»، «نظام علم و فناوری در برنامه ششم توسعه» و «نظام علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور» در ایران در زمینه نظام علم و فناوری موجود است که تشابهات و افتراقاتی دارد که در این پژوهش ابتدا مسائل نظام علم و فناوری براساس این چهار سند بالادستی شناسایی شده و سپس از روششناسی مدل سیستم مانا برای ارائه ساختاری کلان و تقسیم کار ملی جهت تحقق این استراتژیها استفاده شده است. روششناسی یادشده براساس تقسیم کارکردی سیستم به پنج زیرسیستم با سطوح تصمیمگیری متفاوت در جهت نگاشت نهادی امور مد نظر صورت میگیرد. در این پژوهش علاوهبر اینکه برای نخستین بار در پژوهشهای انجام شده اقدام به تطبیق استراتژیهای مطروحه در اسناد بالادستی نظام علم و فناوری با نهادهای این نظام شده است از روششناسی مدل سیستم مانا استفاده شده که دارای مبانی تئوریک قوی و کاربردهای نوینی در سطح جهان است. در این پژوهش سطحبندی نهادهای درگیر در نظام علم و فناوری ایران آورده و مشخص شده است هر سطحی از این مسائل توسط کدامیک از این نهادها باید محقق گردد. به عبارت دیگر نگاشت نهادی ملی مسائل استراتژیک نظام علم و فناوری کشور مشخص شده است.
Management and economic systems have progressed towards a knowledge economy, where the economic problems tied to fields of science and technology. In science and technology, there are four high level documents, "The Supreme Leader general policies of the science and technology system of ", "The document on the strategic transformation of science and technology", "Science and Technology system in the sixth development plan" and "Science and technology system in the country's comprehensive scientific map.” There are similarities and deferences in these documents. In this research, first, the issues of the science and technology system are identified based on these four high level documents and then the methodology of the Viable System Model used for providing a large structure and the division of national labor to realize these strategies. Methodology is based on functional division of the system into five subsystems with different decision levels for institutional mapping of affairs. The VSM methodology has strong theoretical foundations and new applications worldwide. In this research, the level of institutions involved in Iran's science and technology system has been identified and it has been determined that any level of these issues should be achieved by any of these institutions. In other words, the strategic issues of the country’s science and technology system have characterized the national institutional mapping.
ملخص الجهاز:
چهار سند بالادستی «سیاستهای کلی نظام علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری»، «سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور»، «نظام علم و فناوری در برنامه ششم توسعه» و «نظام علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور» در ایران در زمینه نظام علم و فناوری موجود است که تشابهات و افتراقاتی دارد که در این پژوهش ابتدا مسائل نظام علم و فناوری براساس این چهار سند بالادستی شناسایی شده و سپس از روششناسی مدل سیستم مانا1 برای ارائه ساختاری کلان و تقسیم کار ملی جهت تحقق این استراتژیها استفاده شده است.
بدین منظور از در این پژوهش ابتدا مسائل نظام علم و فناوری براساس این چهار سند بالادستی شناسایی شده و سپس از روششناسی مدل سیستم مانا برای ارائه ساختاری کلان و تقسیم کار ملی جهت تحقق این استراتژیها استفاده شده است.
از آنجا که مدل سیستم مانا بر سازمانها تمرکز دارد، منظور از هویت الگوی سیستمی سازمان است؛ بنابراین مدل سیستم مانا به دنبال طراحی سیستمهایی است که K سیستم مانا در شرایط متغیر محیط کنونی به فعالیت براساس هویت و مأموریت خود ادامه دهند و بتوانند برای Beer Joshua Macy Nobert Weinier Ross Ashby Warren McClouch حفظ الگوی سازمانی خود در آینده برنامهریزی نمایند.