خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و باهدف شناسایی رابطه رضایت شغلی کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانههای عمومی در استان زنجان انجامگرفته است. روش:روش پژوهش، پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته است. در رابطه با جامعه آماری کتابداران، تمام جامعه موردبررسی و مطالعه قرار گرفتند که تعداد 123 پرسشنامه توزیع شد و برای انتخاب نمونه از جامعه 50 هزارنفری کاربران، روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد و تعداد 384 پرسشنامه توزیع گردید. آزمونهای آماری مورداستفاده پیرسون، اسپیرمن و... بود و دادههای جمعآوریشده بهوسیله نرمافزار spss تجزیهوتحلیل گردید. یافتهها:یافتههای پژوهش بیانگر این است که سطح رضایت کتابداران در بُعد رابطهی شیوه اداره و سرپرستی، منزلت اجتماعی، آموزش و فعالیتهای فوقبرنامه، حقوق و مزایا با میزان رضایت شغلی در سطح اطمینان 99 درصد تأیید میشود و در بُعد نوع فرهنگسازمانی و رابطهی تأثیر رضایت کتابداران و رضایت کاربران مورد تأیید واقع نمیشود. درنتیجه رضایت شغلی کتابداران در ارتباط با 5 مؤلفه موردمطالعه پژوهش (فرهنگسازمانی، شیوهی اداره و سرپرستی، آموزش و فعالیتهای فوقبرنامه، محتوا و منزلت اجتماعی شغل، سیستم حقوق و مزایا) در سطح پایینی است و میزان رضایت شغلی کتابداران تأثیری چندانی بر میزان رضایت کاربران کتابخانهها ندارد. نتیجهگیری: رضایت شغلی کتابداران در ارتباط با 5 مؤلفه موردمطالعه پژوهش در سطح پایینی است و میزان رضایت شغلی کتابداران تأثیری چندانی بر میزان رضایت کاربران کتابخانهها ندارد.
ملخص الجهاز:
(رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های پژوهش در خصوص فرضیه اول بیانگر این است که بین نوع فرهنگ سازمانی کتابخانه های عمومی و میزان رضایت مندی کتابداران رابطه معناداری وجود ندارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های پژوهش در خصوص فرضیه دوم بیانگر این است که بین شیوه اداره کتابخانه های عمومی (مدیریت و سرپرستی) و میزان رضایت مندی کتابداران رابطه معناداری وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های پژوهش در خصوص فرضیه سوم بیانگر این است که بین نوع و میزان فعالیت های فوق برنامه ، آموزشی و تبلیغاتی کتابخانه های عمومی و میزان رضایت مندی کتابداران رابطه معناداری وجود دارد.
در نظریه مازلو که در بعد احترام موقعیت و پایگاه اجتماعی حرفه کتابداری، ارزشیابی کار، قدردانی و تصمیم گیری مستقل را عنوان می کند و در نظریه ی Y مک گرگور که نیازهای سطح بالای نظریه مازلو (نیاز به احترام ) را در برمی گیرد، از یافته های پژوهش حاضر نیز این طور استنباط می شود که بین دو متغیر احترام و منزلت اجتماعی و میزان رضایت شغلی کتابداران رابطه ی بسیار قوی وجود دارد و یافته ها مؤید مبانی و نظریه های ارائه شده است .