خلاصة:
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی نرمافزارهای آموزشی علوم تجربی پایه سوم ابتدائی بر اساس عوامل انگیزش درونی انجام شد. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا استفاده شد. همچنین برای به دست آوردن اطلاعات و دادههای پژوهش از پرسشنامه انگیزش درونی مالون شامل مولفههای چالش، کنجکاوی، کنترل و فانتزی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نرمافزارهای آموزشی درس علوم تجربی پایه سوم ابتدائی موجود در بازار در سال 1395-94 بود که کل جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد نرمافزارهای میشا و کوشا، رهپویان دانش و دبیردسا از لحاظ انگیزش درونی در یک مولفه (کنجکاوی) در دامنه نسبتا مطلوب قرار دارند و در سه مولفه دیگر در سطح نامطلوب میباشند؛ درحالیکه سایر نرمافزارهای آموزشی گروه خوارزمی، نکته به نکته و لوح دانش در هر 4 مولفه، در سطح نامطلوبی قرار دارند. بهطورکلی هیچیک از شرکتهای تولیدکننده نرمافزارهای آموزشی به انگیزش درونی در سطح مطلوب نپرداختهاند. با توجه به نقش انگیزش بهویژه انگیزش درونی در یادگیری و همچنین با توجه به اینکه تولید چند رسانهایهای آموزشی در موضوعات و مقاطع مختلف روزبهروز در حال افزایش هستند، پیشنهاد میشود شرکتهای تولیدکننده نرمافزارهای آموزشی در تحلیل محتوای نرمافزارهای موجود و طراحی نرمافزارهای جدید به مولفههای انگیزش درونی توجه بیشتری داشته باشند.