خلاصة:
قرن بیست و یکم را باید قرن رقابت برای بقاء دانست . افزایش تعاملات بین اللملی دنیا را به دهکـده جهـانی تبدیل نموده است که سازمان ها برای بقاء و رشد خود چاره ای ندارند که بـه انـواعی از ابزارهـای توسـعه و بالندگی مجهز باشند. تئوریهایی که هر از چند گاهی در علم مدیریت پدید میآید همگی بـه دنبـال افـزایش توان سازمان ها برای رشد و بقاء میباشد. مهندسی ارزش به عنـوان یکـی از تکنیـک هـای نـو پدیـد در علـم مدیریت تلاش میکند. با بکارگیری قدرت خلاقیت و کارآفرینی سازمانی ضمن بازنگری مجـدد برنامـه هـا و فعالیت های سازمانی، فعالیت های فاقد ارزش افزوده را حـذف نمـوده و ارزش افـزوده فعالیـت هـای جـاری سـازمان را افـزایش دهـد. مهندسـی ارزش در حـوزه هـای بسـیاری همچـون کیفیـت ،بهره وری، مـدیریت پروژه ،طراحی محصول وسیستم های تولید کاربرد دارد. موفقیت برنامه مهندسی ارزش در سـازمان وابسـته بـه عواملی سازمانی بیشماری میباشد که مهمترین آنها را میتوان در دسترس بودن منـابع ، اسـتراتژی سـازمان و ساختار سازمان ، حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی و ارتباطات و سیستم های اطلاعاتی دانست .
مدیریت قبل از شروع هر برنامه مهندسی ارزش باید عوامل سازمانی موثر بر اجرای موفقیـت آمیـز مهندسـی ارزش را شناسایی و مدیریت نمایند تا از نتایج حاصله از اجرای چنین برنامه ای بهره مند گردند.
در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع ومبانی نظری و پیشـینه تحقیـق ،از روش کتابخانه ای استفاده شد و به منظور استخراج بسترهای سازمانی موثر بـر پیـاده سـازی مهندسـی ارزش در سازمان بر استفاده از مبانی نظری تحقیـق ، مصـاحبه ای بـاز بـا تعـدادی از خبرگـان ،مـدیران سازمانهای بیمه ای،اساتید دانشگاهی انجام گرفت .نتایج حاصل از این مصاحبه ها با اسـتفاده از تکنیـک تحلیل محتوی بررسی شدند و عوامل سازمانی موثر بـر پیـاده سـازی مهندسـی ارزش اسـتخراج و در نهایت پرسش نامه ای حاوی٣٥ سوال به منظور اندازه گیری اولویت هـای هـر یـک از عوامـل تـدوین گردید و بین اعضای نمونه آماری تحقیق توزیع شد. براساس نتایج بدست آمده حاصل از اولویت بندی عوامل زیر ساختی اولویت عوامل تاثیر گذار به ترتیب عبارت است ازدر دسترس بودن منابع ،اسـتراتژی سازمان و ساختار سازمان ، حمایت مدیریت ، فرهنگ سازمانی، ارتباطات و سیستم های اطلاعاتی.
ملخص الجهاز:
واژگان کلیدی: : مهندسی ارزش ،حوزه های کاربرد مهندسی ارزش ،عوامل سازمانی موثر بر اجرای مهندسی ارزش ، تصمیم گیری چند شاخصه MADM، تکنیک ELECTRE ١- مقدمه قرن بیست ویک ، قرن تغییر پارادایم های سنتی سازمان و مدیریت وشکل گیـری تئـوریهـایی میباشد که گاه در تعارض مستقیم با تئوریهای کلاسیک مـدیریت مـیباشـد افـزایش رقابـت ، سرعت و انعطاف پذیری سازمان ها را واداشته است که از تمام امکانات لازم برای بهره برداری و استفاده بهینه از منابع در دسترس و در نهایت رضایت مشتری اسـتفاده کننـددر شـرایطی کـه پیچیدگی و گستردگی ارتباطات ، دنیا را به دهکده ای کوچک تبدیل نموده اسـت .
١٧ ٥- چهارچوب نظری تحقیق محدوده کاربردهای مهندسی ارزش در سازمان گسترده و متنوع میباشد گاهی به آن به عنـوان یک عامل تغییر در ابعاد ساختاری و فرایندی برای بهبود بهره وری، تولیـد و کیفیـت نگریسـته میشود و گاهی نیز به عنوان ابزاری برای کاهش هزینه یا طراحـی محصـول در هـر صـورت عملیاتی شدن مهندسی ارزش در سازمان نیازمند محیا بودن بسترهای سازمانی میباشـد کـه در صورت مساعد نبودن بسترهای سازمانی امکـان پیـاده سـازی پـروژه هـای مهندسـی ارزش در سازمان میسر نخواهد بود.
در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه بندی برای انتخاب نمونه آماری استفاده گردید ٩- روش گردآوری داده ها در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعـات مربـوط بـه ادبیـات موضـوع ومبـانی نظـری و پیشـینه تحقیق ،از روش کتابخانه ای استفاده شد و به منظور استخراج بسترهای سازمانی موثر بر پیاده سـازی مهندسـی ارزش در سـازمان بـر اسـتفاده از مبـانی نظـری تحقیـق ، مصـاحبه ای بـاز بـا تعـدادی از خبرگان ،مدیران سازمانهای بیمه ای،اساتید دانشگاهی انجام گرفت .