ملخص الجهاز:
"بطور خلاصه در مبنای فوب فروشنده ملزم است که کالا را بنحو صحیح و مطابق با عرف بین المللی و مناسب با شیوه حمل دریائی بسته بندی نموده و آن را تا بندر بارگیری(طبق سفارش خریدار)حمل نمایند سپس با انجام کلیه تشریفات صادراتی و پرداخت عوارض صادرات معمول در کشور سازنده کالا و یا پرداخت حقوق ترانزیت در کشورهای محل گذر کالا و لزوما با تهیه کلیه مدارک و اسنادی که برای صادرات لازم است-به هزینه خود-و نیز با انجام کنترل دقیق کمیت و کیفیت کالا و تهیه گزارش بازرسی آن را روی عرشه کشتی تعیین شده توسط خریدار در بندر مبدأ بارگیری نماید.
بالعکس در بنادر شمال آلمان لفظ فوب به معنی nI reniL BOF محسوب میگردد یعنی فروشنده در واقع هیچ هزینهای اعم از بارگیری، بارچینی و تحکیم بار را به عهده نداشته و پرداخت هزینهها و قبول مسئولیتهای این عملیات کلا به عهده خط کشتیرانی تعیین شده از طرف خریدار است حتی در تعاریف اینکوترمز نیز مسئولیت بارگیری در مبنای فوب چار ابهاماتی است زیرا اینکوترمز مقرر میکند: «فروشنده موظف است......
حال چنانچه بندر بارگیری در یکی از کشورهای لاتن یا متأثر از آن واقع شده باشد مقررات کنوانسیون 1924 بروکسل با لفظ nI reniL (لاینر این)همخوانی خواهد داشت لکن اگر بندر بارگیری در یکی از کشورهای حوزه حقوقی آنگلوساکسون باشد آنگاه مقررات بین المللی در مورد حداکثر مسئولیت متصدی حمل دریائی فقط زمانی قابل استفاده خواهد بود که بارگیری کالا در داخل انبار کشتی تکمیل شده باشد و از آنجا که این مسأله با نحوه خرید nI reniL BOF هم خوانی ندارد لذا توصیه میگردد خریدار در قرارداد با متصدی حمل تصریح کند که عملیات بارگیری نیز مشمول مقررات کنوانسیون است."