خلاصة:
هدف: هدف اصلی این پژوهش آن است تا با استفاده از مدل تعدیل شده سروکوال و لیب کوال[3]، ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه دانشگاهی شناسایی و سطح کیفیت خدمات ارائه شده از دیدگاه استفاده کنندگان از این خدمات بررسی شود .
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر میزان کنترل متغیرها، توصیفی و از بعد روش اجرا، پیمایشی است. به منظور جمع آوری اطلاعات، از پرسش نامه بر اساس مولفه های سروکوآل و لیب کوال و تعدیل های انجام گرفته بر روی آنها و مولفه های کیفیت خدمت مبتنی بر فناوری اطلاعات و مبتنی بر وب؛ استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش استفاده کنندگان از کتابخانه دانشگاه خلیج فارس است. به منظور تامین نمونه مورد نیاز،تعداد450 پرسشنامه توزیع و تعداد 400 پرسشنامه کامل، تجزیه و تحلیل شده است.
یافته ها و نتیجه گیری: تحلیل عاملی اکتشافی منجر به استخراج پنج عامل دسترسی الکترونیکی به منابع و مجموعه ها، خدمات پرسنلی، کتابخانه به عنوان یک محل، توجه ویژه به استفاده کننده و شرایط و دسترسی داخلی به منابع گردید.
Background and Objectives : Libraries and data centers are service establishments whose main task is linking the society with knowledge and information through their efficient services. The main aim of this paper is Identifying service Quality dimension and measuring service quality of the university library from user view ، determining the priorities and gaps and suggesting it‘s promotion strategies by using adjusted Servqual and LibQual.
Method:A survey was conducted among the students and faculty members of PGU using a modified version of SERVQUAL and LIBQAL questionnaire. The data given here is based on a random survey of 488 faculty members and students studying at PGU. The dimensions of service quality were determined through exploratory factor analysis. The data was analyzed by paired -samples T test using spss.
Findings and Conclusion:The results obtained through exploratory factor analysis suggest that university library service quality consists of four dimensions – i.e. affect of electronic access ، affect of service (personal)،understanding/knowing the user needs، library as a place، and affect of internal position collection and access،– which are different from SERVQUAL‘s original dimensions.