خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی احساس پشیمانی از خرید در خرید کالاهای غیر اساسی میباشد. بنابراین
تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پژوهش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این
پژوهش ٢٥٠ نفر شامل ساکنین منطقه ٥ تهران بود است که در بازه یکساله، اسفند ١٣٩٣ تا اسفند ١٣٩٤
اقدام به خرید کالاهای غیر اساسی نموده بودند. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز، در اندازه گیری
متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استفاده شد. به منظور تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از روش دلفی
استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ٨٧ %، تعیین گردید که نشان دهندهی پایایی
مناسب ابزار اندازه گیری بود. پس از جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح توصیفی و
انجام گرفت. یافتهها نشان داد بین تجربه خرید و پاداش درونی LISREL استنباطی با استفاده از نرم افزار
در خرید کالای غیراساسی، بین تجربه خرید و خرید لذت جویانه در خرید کالای غیراساسی، بین تجربه
خرید و خاصیت چاره سازی خرید در خرید کالای غیراساسی، بین تجربه خرید و خاصیت شادی و جشن
خرید در خرید کالای غیراساسی رابطه معنی داری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
٦- بين زياده رويهاي خريد پاداش دروني در خريد کالاي غيراساسي رابطه معني داري وجود دارد: مقدار ٠/٨٠٠ = rمي باشد و با توجه ١ > r >٠ ميباشد نتيجه ميگيريم که همبستگي از نوع مستقيم و اينگونه تفسير ميشود که بين زياده روي هاي خريد و پاداش دروني در خريد کالاي غيراساسي رابطه معني داري وجود دارد و اين همبستگي زياد است .
٧- بين زياده روي هاي خريد و خريد لذت جويانه در خريد کالاي غيراساسي رابطه معني داري وجود دارد: مقدار ٠/٧٩٨ = rمي باشد و با توجه ١ > r >٠ ميباشد نتيجه ميگيريم که همبستگي از نوع مستقيم و اينگونه تفسير ميشود که بين زياده رويهاي خريد و خريد لذت جويانه در خريد کالاي غيراساسي رابطه معني داري وجود دارد و اين همبستگي زياد است .
١٠- بين زياده روي هاي خريد و پشيماني از خريد در خريد کالاي غيراساسي رابطه معني داري وجود دارد: مقدار ٠/٧٦٩ = r مي باشد و با توجه ١ > r >٠ ميباشد نتيجه ميگيريم که همبستگي از نوع مستقيم و اينگونه تفسير ميشود که بين زياده رويهاي خريد و پشيماني از خريد در خريد کالاي غيراساسي رابطه معني داري وجود دارد و اين همبستگي زياد است .
Parsing Religiosity, Guilt and Materialism on Consumer Ethics, Journal of Islamic Marketing, 4 (3): 232 -244 (8) Bagozzi, R.
(15) Clarke·P·D·(2013), Self-gifting guilt: an examination of self-gifting motivations and po purchase st regret; Journal of Consumer Marketing ; Vol 30, ISSUE 6 (16) Dahl, D.
Regret and Behavior: Comment on Zeelenberg and Pieters, Journal of Consumer Psychology, 17:25–28.