خلاصة:
ویژگیهای شخصیتی و رفتارهای رهبری یک مدیر در سازمانها تعیین کننده نحوه برخورد و رفتار کارکنان و زیردستان وی بوده و یکی از مولفههایی که بسیار قابل توجه اطرافیان است، میزان خشوع و تواضع رهبری میباشد که میتواند رفتارها و عملکرد کارکنان را به تناسب آن تغییر دهد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی مفهومی تواضع رهبری بر عملکرد کارکنان در سازمانهای دولتی انجام گرفتهاست. در محیط سازمانهای دولتی تواضع در رهبری و افزودن بر تطبیقپذیری آن میتواند تاثیراتی مطلوب بر عملکرد کارکنان سازمان بر جای گذارد. مبتنی بر بررسی مطالعات و نظرات صاحبنظران این حوزه، ابعاد تواضع رهبری شامل صداقت، همدلی و خودآگاهی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد کارکنان در سازمانهای دولتی داشته و تقویت تواضع رهبری مدیران، منجر به نتایج مطلوب در سازمان میگردد. مبتنی بر نتایج این تحقیق، رهبران سازمانهای دولتی میتوانند با صداقت، همدلی و خوداگاهی خود باعث رشد فعالیت و عملکرد کارکنان خود در زمینههای مختلف شغلی شده و به بهبود روند عملکرد کارکنان سازمان کمک کنند.
ملخص الجهاز:
از آنجايي که جهان سازماني امروز اين تلاطم محيطي مديران را بر آن داشته که بهبود عملکرد کارکنان را به عنوان استراتژي رقابتي خود در جهان امروز برگزينند بنابراين زيربناي هرگونه حرکت به سوي رشد و توسعه و بهبود فرآيند عملکرد کارکنان در سازمان ها، شناخت دقيق وضعيت موجود، تشخيص نقاط قوت و ضعف و سپس طرح برنامه هايي سنجيده براي بهبود عملکرد است .
اين نياز، به ويژه در سازمان هاي دولتي اهميت بسيار دارد، زيرا موجب به وجودآمدن وجدان کاري ميشود که نوعي رضايت قلبي و التزام عملي نسبت به وظايف تعيين شده براي هر فرد است و فرد بر اساس آن ، بدون هرگونه سيستم نظارتي وظايف محوله را با بهترين شکل ممکن انجام ميدهد (احساني زياري، ١٣٨٥).
در واقع اگر بگوييم ، رابطه اي مستقيم بين شناخت از خود با نتيجه نهايي رفتار در زندگي وجود دارد سخني به گزاف نگفته ايم (مک گروا، ترجمه رضايي، ١٣٨٦) "خودآگاهي، آگاهي داشتن ، درک و شناخت دنياي بيرون و همچنين شناخت خود در رابطه با دنياي بيروني، ديدن خويشتن در رابطه با دنياي بيرون ، يعني خودآگاهي توسط خويش در محيط خويش است (يونگ ، ترجمه بهفروزي، ٨٧:١٣٨٠) بهار ١٣٩٧ عملکرد کارکنان سازمان با عملکرد برتر، سازماني است که در دوره زماني بلندمدت از راه توانايي انطباق مناسب با تغييرات و واکنش سريع به اين تغييرات ، ايجاد ساختار مديريت منسجم و هدفمند، بهبود مستمر قابليت هاي کليدي و رفتار مناسب با کارکنان به عنوان اصليترين دارايي، به نتايجي بهتر از سازمان هاي هم تراز دست مييابد.