خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تعیین مولفه های خدمت محوری در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به منظور ارائه یک مدل مفهومی مناسب برای خدمت محوری و توسعه مبانی نظری آن بوده است . این پژوهش، ازنوع پژوهش های کاربردی و روش به کار گرفته شده در آن پیمایشی بوده ؛ جامعه پژوهش شامل دانشجویان دوره دکتری و اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران بوده که از میان آن ها 500 نفر از طریق فرمول حجم نمونه منطبق با متغیرهای کمی محاسبه گردید و نمونه ها از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای –طبقه ای انتخاب شدند .ابزار این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ای مشتمل بر 74 گویه بوده و روش تحلیل داده ها با استفاده تکنیک معادلات ساختاری و تحلیل عامل انجام شد .نتایج و یافته های این پژوهش نشان داد که مقوله ها و ابعاد اساسی این پژوهش یعنی کیفیت خدمت محور، رهبری خدمت محور ، جو سازمانی خدمت محور ، یادگیری خدمت محور و مدیریت مشتریان خدمت محور در وضعیت مطلوبی (نمره 2.48 از میانگین 3) قرار ندارد و دیدگاه جامعه آماری این بود (4.6 از میانگین 3) که برای استقرار خدمت محوری و رسیدن به شرایط مطلوب ،مقوله های مورد اشاره می توانند به عنوان یک مدل مفهومی در ترسیم ارتقای خدمت محوری دانشگاه ها موثر باشند.
ملخص الجهاز:
ابعاد و مولفه های خدمت محوری در این پژوهش که در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به عنوان مدل خدمت محوری مطرح بوده اند، مد نظر جامعه آماری نیز قرار گرفته و با یافته های پژوهشی زیر که مولفه ها و نشانگر های زیر از جمله : آموزش از راه دور و تاثیر آن در ارتقای کیفی دانشگاه ها (٢٠١٥ ,sufiana)؛ توسعه زیر ساخت ها، کیفیت خدمت و توسعه دانشگاه های دولتی ( ,Yego٢٠١٦)؛ به کارگیری تکنولوژی برای استادان و صلاحیت های حرفه ای آن ها ,Derman) (٢٠١٦؛ آینده نگری رهبران خدمت ، فعالیت های مدنی در دانشگاه ، حرفه ای شدن و بسط مهارت ها (٢٠١٠ ,Jackson) ؛توسعه حرفه ای کارکنان دانشگاه ،محتوای مبتنی بر وب ،ایجاد جو تشویق و یادگیری اجتماعی(٢٠١٦ ,Campbell) ؛ نوآوری های سازمانی، رهبری سپاسگزار، تغییر و تحولات سازمانی(٢٠١٥ ,;Tracy, O; Cleveland, M) ؛ تضمین کیفیت خدمات یا استمرار کیفیت ، منابع مالی و فیزیکی قابل قبول ؛ نوآوری، تحول خواهی و جو سازمانی پایدار(٢٠١٥ ,Sagnak) ؛ تیم همراه ، نفوذپذیری، حس مشترک و نقش پذیری رهبری خدمت (٢٠١٥ ,Goksoy) ؛ ارتباط دانشگاه با مردم ، در نظر گرفتن منافع واقعی دانشمندان و دانشجویان و مشتریان ,Brian, M; Catherine) (٢٠١٥ ,;B؛ نقش ذی نفعان ، سهامداران داخلی و خارجی، تعالی و استاندارد ها و کیفت ,Asiyai) (٢٠١٥ ؛ آشکار سازی دانش ، آموزش دانشجویان ، توسعه باورهای علمی، مسوولیت پذیری و اخلاق علمی(٢٠١٢ ,Demirk) ؛ نظام مجازی برای آموزش ، جذابیت های سایبری برای دانشجویان (٢٠١٤ ,;Dehghani, Ali; Abdolahifard, KH)؛ تعامل با اعضای جامعه ، یادگیری خدمت ، احترام ، سود رسانی، عدالت و مشارکت (٢٠١٢ ,Wander) ؛ جو سازمانی، نوآوری و کارآفرینی و تغییر و تحول منطبق با نیازهای جهانی (١٣٨٣ ,Mousavi) ؛ فرهنگ خدمت محوری، تشویق کارکنان و جذب و استخدام ؛ و همچنین شرایط رهبری، جو سازمانی خدمت محوری و آموزش حرفه ای در دانشگاه ها (٢٠٠٨ ,Blanca) همخوانی و سازگاری دارد.