خلاصة:
انجمنهای حمایت و جبران خسارت در معرض تندبادهای تحول!
ترجمة مینا صدیق نوحی
مقدمة مترجم
یکی از هدفهای تاسیس انجمنهای پیاندآی حمایت از صاحبان کشتی و بیمه کردن
مسژولیتهای مالکان و اجارهکنندگان کشتی است. از نظر تاریخی» انجمنهای بیمه
متقابل یا کلوپها از ابتدای سده توزدهم به همین منظور تاسیس شدند و در شروع
فعالیت مسورولیت تصادم را به طور کامل پوشش میدادند. با معرفی بیمه بدنة کشتی در
سال ۰۱۸۵۴ سه چهارم مسرولیت تصادمء با این بیمهنامه پوشش داده شد. بنابراین
چنانچه مالکان کشتی بیمه بدنه داشته باشند ولی پوشش پیاندآی تهیه نکنند در صورت
وقوع تصادم متعهد جبران باقیمانده خسارت میشوند: از نظر بیمهگران پوشش کامل
مسوژولیت موجب میشود که بیمهگذار کشتی در صورت تصادم دچار زیان مالی نشود و
مالا ممکن است اقدامات احتیاطی لازم برای پیشگیری از چنین حادثهای را اعمال
تکند. به غیر از تصادم, ریسکهای دیگری نیز در شمول پوشش انجمنهای پیاند آی
قرار که عبارتند از:
۱. مسوولیت در قبال صدمات جانی» فوت و بیماری خدمة کشتی
۲ مسوولیت در مقابل صدمات جانی» فوت و بیماری کارگران بارانداز
۳ مسوولیت در مقابل صدمات جانی» فوت و بیماری مسافران
۴ از دست رفتن وسایل شخصی مسافران و خدمة کشتی
۵. هزینههایتغییر مسیر کشتی برای تخلیةاشخاص,» خدمهیا پناهندگانبیمار یامجروح
۶. هزینههای نجات زندگی
۷ یک چهارم مسوولیت تصادم که در شمول بیمهنامههای بدنة کشتی قرار نمیگیرد
۸ خسارتهایواردهبه اسکله, بارانداز و سایر اشیایثابتیا متحرک به غیر از کشتی
9 خسارتهایواردهبه کشتیکه ناشی از برخورد با اشیا نباشد (مانند برخورد با آب)
10 آلودگی نفتی پا سایر مواد نشت شده از کشتی
11
مسژولیت قراردادهای یدککش
12 هزینههای جداسازی قسمتهای آسیبدیده کشتی
13 تلف با خسارتهای وارده به کالاهای حمل شده در کشتی14 جریمهها
ملخص الجهاز:
"بنا بر این چنانچه مالکان کشتی بیمه بدنه داشته باشند ولی پوشش پیاندآی تهیه نکنند در صورت وقوع تصادم متعهد جبران باقیمانده خسارت میشوند.
از نظر بیمهگران پوشش کامل مسؤولیت موجب میشود که بیمهگذار کشتی در صورت تصادم دچار زیان مالی نشود و مآلا ممکن است اقدامات احتیاطی لازم برای پیشگیری از چنین حادثهای را اعمال نکند.
این مبالغ که در ابتدای سال دریافت میشود پیش پرداخت تلقی نمیشود و قطعی نیست، در نتیجه در پایان دوره مالی چنانچه پرداختهای مالکان کشتی از خسارتهای واقع شده کمتر باشد، «تقاضای پرداخت تکمیلی»میکنند.
جمع بندی آقای همفری همل مدیر انجمن بیمه متقابل کشتیهای بریتانیا(انجمن پیاندآی انگلستان هم نامیده میشود)از تلاشهای فعلی انجمنها این است که بسیاری از مهمترینها مثل انگلستان در فراگرد تجدید ساختار گسترده سازمانی قرار دارند.
در آغاز ماه جاری، بزرگترین انجمنهای پیاندآی یعنی انجمن بیمه متقابل کشتیهای بریتانیا و انجمن کشتی استاندارد اعلام کردهاند که قصد ادغام دارند.
گزارش، دستیابی مستقیم انجمنها به دارایی اعضا از طریق سیستم تقاضای پرداخت اضافی یا تکمیلی را نکته اصلی تمایز بین انجمنهای پیاندآی و دیگر شرکتهای بیمه میداند.
آقای مورینری درباره روند آینده صنعت چنین اظهار نظر میکند: به جای تغییر انجمنها از خدمات متقابل به غیر متقابل احتمالا شاهد همکاری بین بیمهگران بدنه کشتی و انجمنهای پیاندآی خواهیم بود.
این راهکار برای مالکان و اجاره کنندگان کشتی دو مزیت دارد:اول، احتمال درخواست پرداخت تکمیلی را محدود میکند و دوم، ظرفیت بیمه بسیار بالایی وجود دارد."