خلاصة:
هدف عمده این مطالعه ارائه نگرشی مفید به کاربرد فرایند تحلیل شبکهای (که یک متدولوژی
تصمیم گیری چند معیاره است) برای ارزیابی مسائل مربوط به گزینش تامین کننده است. مسائل مربوط
به گزینش تامین کننده، مسائلی پیچیده هستند که ممکن است بسیاری دغدغههای کمی و کیفی را به
همراه داشته باشند. در این مطالعه، یک مدل فرایند تحلیل شبکهای به عنوان چارچوبی برای کمک به
مدیران در جهت تعیین هدف ارزیابی، تعیین مهمترین عامل ارزیابی و گزینش بهترین تامین کننده
راهبردی در زنجیره تامین پیشنهاد شده است. فرایند تحلیل شبکهای به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل
تصمیم برای حل مسائل چند معیاره گزینش تامین کننده که شامل وابستگیهای درونی اند، قابل استفاده
است. فرایند تحلیل شبکه ای متدولوژی پیچیده ای است و نسبت به متدولوژی سنتی فرایند تحلیل
سلسله مراتبی نیازمند مقایسات بیشتری است و تلاش مضاعفی را می طلبد. برای نشان دادن کاربردی
بودن مدل پیشنهادی، موردی به عنوان مثال نیز ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
به كارگیری ANP جهت انتخاب بهترین تأمین كننده در زنجیره تأمین محمد باقرزاده آذر1، بهروز دری2∗ 1- كارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشكده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 2- دانشیار دانشكده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران دریافت: 7/2/87 پذیرش:20/8/87 چكیده هدف عمده این مطالعه ارائه نگرشی مفید به كاربرد فرایند تحلیل شبكه ای (كه یك متدولوژی تصمیم گیری چند معیاره است) برای ارزیابی مسائل مربوط به گزینش تأمین كننده است.
در این مطالعه، یك مدل فرایند تحلیل شبكه ای به عنوان چارچوبی برای كمك به مدیران در جهت تعیین هدف ارزیابی، تعیین مهمترین عامل ارزیابی و گزینش بهترین تأمین كننده راهبردی در زنجیره تأمین پیشنهاد شده است.
فرایند تحلیل شبكهای به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل تصمیم برای حل مسائل چند معیاره گزینش تأمین كننده كه شامل وابستگیهای درونی اند، قابل استفاده است.
Electre هدف این مقاله گزینش تأمینكننده راهبردی در حالت منبع یابی منفرد با به كارگیری فرایند تحلیل شبكهای1 به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل تصمیم كه جز فنون جدید نَرم تحقیق در عملیات محسوب میشود برای مسائل مربوط به گزینش تأمینكننده راهبردی است.
به صورت كلی اهمیت و نوآوری این مقاله عبارت است از پیشبرد روششناسی در زمینه فنون نَرم تحقیق در عملیات (تصمیمگیری چند معیاره)، ارائه چارچوبی نظام مند در زمینه تصمیم گیریهای راهبردی و پیشنهاد الگویی نوین و انعطاف پذیر برای ارزیابی تأمین كنندگان.
مراحل ارزیابی تأمین كنندگان را با توجه به مطالعات انجام شده میتوان به دو زیر گروه الف: تعیین معیارها و شاخصها و ب: روش های ارزیابی عملكرد برای گزینش تقسیم بندی كرد [6،ص123-140].
Weber, Current and Benton 4.