خلاصة:
طراحی و پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت در سازمانها در صورتی که مبتنی بر شرایط خاص
سازمانها باشد میتواند سبب بهبود عملکرد سازمانها شود. در این صورت مطالعات انجامشده
درباره فعالیتهای سیستم مدیریت کیفیت (شامل هفت فعالیت اصلی) بر عملکرد سازمانها
(براساس چهار معیار اصلی) نتایج متناقضی را نشان دادهاند. از اینرو در مقاله حاضر که حاصل یک
تحقیق است این رابطه مورد بررسی قرار میگیرد. برای انجام تحقیق از روش مدلیابی معادلات
ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که فعالیتهای سیستم مدیریت کیفیت بر
معیارهای عملکردی رضایت کارکنان» رضایت مشتریان و اثربخشی سازمانی تاثیر مثبت و معتادار
داشته ولی تاثیرگذاری این فعالیتها بر معیار نتایج مالی و بازار تایید نشده است.
ملخص الجهاز:
جدول 2 فعالیت های مدیریت كیفیت و مبانی نظری آن مبانی نظری موجود در این زمینه , تشریح هر یك از اصول , اصول [11] (Flynn et al ،1994) [12] (Powell ،1995) [13] (Anderson et al ،1998) [14](Wilson and Collier ،2000) [15] (Sun and Cheng ،2002) [16] (Sila ،2007), رهبران باید در داخل سازمان، محیطی را به وجود آورند كه كاركنان بتوانند برای نیل به اهداف سازمانی مشاركت داشته باشند.
, 0/041 (09/0و 00/0) , RMSE A, ریشه دوم برآورد میانگین خطای تقریب , 7 6- نتایج تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها در خصوص فرضیه اول با توجه به قابل قبول بودن ضریب مسیر به دست آمده برای این متغیر در مدل دارای برازش، می توان بیان كرد كه فعالیت های سیستم مدیریت كیفیت بر رضایت كاركنان تأثیر گذار است.
درباره فرضیه دوم با توجه به قابل قبول بودن ضریب مسیر به دست آمده برای این متغیر در مدل دارای برازش، می توان بیان كرد كه فعالیت های سیستم مدیریت كیفیت بر رضایت مشتریان تأثیر گذار است.
درباره فرضیه سوم با توجه به قابل قبول بودن ضریب مسیر به دست آمده برای این متغیر در مدل دارای برازش، می توان بیان كرد كه فعالیت های سیستم مدیریت كیفیت بر اثربخشی سازمانی تأثیر گذار می باشد.
درباره فرضیه چهارم با توجه به قابل قبول نبودن ضریب مسیر به دست آمده برای این متغیر در مدل دارای برازش، می توان بیان كرد كه فعالیت های سیستم مدیریت كیفیت بر نتایج مالی و بازار تأثیر گذار نمی باشد.