خلاصة:
هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی مفهومی برای بهره گیری از رسانه های اجتماعی در مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی است. در این پژوهش، با بررسی ادبیات موضوع، رسانه های اجتماعی بر اساس ارتباط با موضوع و فراوانی استفاده شناسایی و یک چارچوب مفهومی اولیه مبتنی بر کاربرد رسانه های اجتماعی در هر یک از مراحل مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی ارائه گردید و با استفاده از نظرسنجی خبرگان موضوعی، اعتبار چارچوب پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. با بررسی ادبیات موضوع، هشت نرم افزار بلاگ، ویکی، شبکه های اجتماعی، آر. اس. اس، پادکست، مش آپ، نشانه گذاری اجتماعی و آی. ام شناسایی گردید. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از خبرگان نشان داد که در مرحله برنامه ریزی مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی، سه نرم افزار ویکی، شبکه های اجتماعی و نشانه گذاری اجتماعی، در مرحله کنترل ، چهار نرم افزار شبکه های اجتماعی، آر. اس. اس، نشانه گذاری اجتماعی و آی. ام و نیز در مراحل سازماندهی و بهبود، همه رسانه های شناسایی شده، از نظر کاربرد مورد تایید قرار گرفتند.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش ، با بررسی ادبیات موضوع ، رسانه های اجتماعی بر اساس ارتباط با موضوع و فراوانی استفاده شناسایی و یک چارچوب مفهومی اولیه مبتنی بر کاربرد رسانه های اجتماعی در هر یک از مراحل مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی ارائه گردید و با استفاده از نظرسنجی خبرگان موضوعی، اعتبار چارچوب پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت .
در سال های اخیر، پژوهش هایی به بررسی کاربرد نرم افزارهای اجتماعی در محیط های آموزش و یادگیری و ارتباط بین آن ها پرداخته اند که به اهم آن ها در جدول (٣) اشاره شده است : جدول ٣- اهم تحقیقات انجام گرفته در حوزه یادگیری الکترونیکی و رسانه های اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-Compile one’s Own Learning Environment 2-Gate 3-Ozcan 4-Gokcearslan 5-Sing Sim & Hew ادامه جدول ٣ (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع : (مطالعات نگارندگان ) ٢- روش تحقیق در پژوهش حاضر از یک استراتژی دو مرحله ای استفاده شده است .
آزمون دوجمله ای برای انجام این آزمون فرضیات زیر مدنظر قرار گرفت : 1-Purposeful Sampling 2-Kolmogrov-Smirnov Test 3-Binomial Test فرض صفر: خبرگان در مورد میزان کاربرد نرم افزارهای اجتماعی مطرح شده در پرسشنامه جهت مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی نظر موافق نداشتند.
این چارچوب در شکل (٢) نشان داده شده است : شکل ٢- چارچوب مفهومی پژوهش منبع : (یافته های نگارندگان ) ٤- بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر پس از بررسی و تحلیل پژوهش های پیشین ، هشت نرم افزار اجتماعی را جهت مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی شناسایی و در قالب چارچوبی مفهومی ارائه و توسط خبرگان موضوعی مورد تایید قرار داد.