خلاصة:
در سال های اخیر استفاده از مدیریت استراتژیک در حوزه های مختلف و از جمله حوزه منابع انسانی و آموزش سازمانی از اقبال گسترده ای برخوردار بوده و بسیاری از شرکت ها تلاش می نمایند با شناسایی آینده مطلوب مورد نظر و تمرکز برآن، زمینه تحقق هر چه بیشتر اهداف خود را فراهم آورند. هدف این مقاله تدوین برنامه استراتژیک آموزشی شرکت ره آرتین با بکارگیری روش تحقیق آمیخته بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران ستادی و صفی، کارشناسان و مدیر آموزش به تعداد 35 نفر بود که با روش نمونه گیری هدفمند(غیر احتمالی ) تعداد 9 نفر به عنوان اعضاء کمیته راهبردی و تعداد 25 نفر به عنوان اعضاء تیم اجرایی مدیریت استراتژیک آموزشی انتخاب شدند. شرکت کنندگان در بخش کمی کلیه ذینفعان آموزشی به تعداد 90 نفرمی باشند که تعداد70 نفر مطابق جدول مورگان با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه گروه های کانونی و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. و از روش کدبندی گزاره های بیانی، آزمون توافق نظر کاپای کوهن، روش تحلیل سلسله مراتبی و ماتریس کمی برنامه ریزی استراتژیک جهت تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج بدست آمده از سوال اول تحقیق بعد از کدگزاری نتایج حاصل از مصاحبه های کانونی ، 10 نکته اصلی را نشان داد که بعد از انجام آزمون توافق نظر، سه نکته پایانی حذف و سایر موارد جهت قرار گرفتن در چشم انداز آموزشی مطرح گردید. همچنین، نتایج تحلیل سوال دوم و سوم به ترتیب حاکی از پیشی داشتن فرصت ها بر تهدیدها و بالا بودن میزان ضعف ها بر قوت ها داشت که این موضوع بیانگر آن است که موقعیت استراتژیک واحد آموزش شرکت ره آرتین در خانه استراتژی های محافظه کارانه (WO ) قرار گرفته است. با توجه به موقعیت مذکور از طریق تشکیل ماتریس SWOT ، 16 استراتژی شناسایی و بعد از مشخص شدن جذابیت هریک بوسیله ماتریس کمی برنامه ریزی استراتژیک، پنج استراتژی با اولویت « توسعه زیرساخت های آموزشی IT ، بازگشت سرمایه گذاری مالی آموزشی ، هدفمندی آموزش های شغلی ، تعاملات هدفمند فرآیندی و بهبود مشارکت خبرگان درون سازمانی » توسط کمیته راهبردی و اجرایی مدیریت استراتژیک آموزشی انتخاب و جهت تدوین برنامه های عملیاتی معرفی گردید.
ملخص الجهاز:
با توجه به موقعيت مـذکور از طريق تشکيل ماتريس SWOT ، ١٦ استراتژي شناسايي و بعد از مشخص شدن جذابيت هريک بوسـيله مـاتريس کمـي برنامـه ريـزي اسـتراتژيک ، پـنج اسـتراتژي بـا اولويـت " توسـعه زيرسـاخت هـاي آموزشـي IT ، بازگشـت سرمايه گذاري مالي آموزشي ، هدفمندي آموزش هاي شغلي ، تعاملات هدفمند فرآيندي و بهبود مشـارکت خبرگـان درون سازماني " توسط کميته راهبردي و اجرايي مديريت استراتژيک آموزشي انتخاب و جهـت تـدوين برنامـه هـاي عملياتي معرفي گرديد.
با اين نگاه ، برنامه ريزي استراتژيک آموزشي فرآيندي است که چگونگي انجام کارهاي اصلي يک مجموعه آموزشي را هدايت و رشد پايدار آن را با همکاري کليه بخش هاي سازماني از طريق بکارگيري روش هاي علمي جهت شناسايي و تدوين استراتژيهاي آموزشي در چارچوب استراتژيهاي کلان منابع انساني و سازمان به سمت آينده فراهم ميآورد و عناصر اصلي آن شامل " شناسايي و تنظيم چشم انداز، عوامل داخلي و خارجي، شناسايي اهداف استراتژيک يا استراتژيهاي آموزشي" ميباشد.
از اين جهت طراحي و تدوين برنامه ريزي استراتژيک آموزشي مساله محوري اين شـرکت بوده که در اين تحقيق تلاش گرديد با توجـه بـه درک نکـات مشـترک از مـدل هـاي مـرتبط بـا برنامه ريزي استراتژيک منابع انساني، مدل مفهـومي جهـت تـدوين برنامـه اسـتراتژيک آموزشـي شرکت ره آرتين که در شکل شماره ١ نشان داده شده است ، طراحي و براساس آن اقدام گردد.