خلاصة:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر گرایش بانک ها به راه اندازی دوره های یادگیری ترکیبی است. پس از توسعه محیط های یادگیری الکترونیکی، گونه جدیدی از محیط های یادگیری شکل یافته است که سازمان ها به دلایل مختلف به سمت راه اندازی این گونه محیط های یادگیری سوق پیدا کرده اند تا قابلیت-ها و شیوه های محیط های یادگیری حضوری و الکترونیکی را با هم ترکیب کنند. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 27 بانک خصوصی و دولتی کشور است که از بین آنها به صورت تصادفی خوشه ای دو بانک دولتی (ملی و تجارت) و دو بانک خصوصی (پارسیان و پاسارگاد) انتخاب شد. سپس از بین کارشناسان آموزش این چهار بانک 285 نفر به عنوان نمونه برگزیده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن با استفاده از نظرات ده نفر از افراد پژوهشگر و صاحب نظر در زمینه یادگیری الکترونیکی به دست آمده و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی در بین 55 نفر به میزان 82/ 0 بوده است. تحلیل داده های بدست آمده نشان می-دهد که عوامل ساختاری و سازمانی، دشواری های تولید محتوای الکترونیکی، عدم دسترسی به محتواهای الکترونیکی باکیفیت، مزیت های خاص محیط یادگیری ترکیبی و نبود دانش و مهارت کافی برای طراحی و اجرای اثربخش دوره های یادگیری ترکیبی پنج عاملی هستند که به ترتیب اهمیت و مجموعا 427/ 40 درصد از واریانس کل مربوط به عامل ها را تبیین می کنند. به علاوه برای تعیین میزان برازش عوامل شناسایی شده از برنامه AMOS استفاده شد که شاخص به دست آمده برازندگی عوامل شناسایی شده را نشان می دهد.
ملخص الجهاز:
تحليل دادههاي بدست آمده نشان ميدهد که عوامل ساختاري و سازماني، دشواريهاي توليد محتواي الکترونيکي، عدمدسترسي به محتواهاي الکترونيکي باکيفيت ، مزيت هاي خاص محيط يادگيري ترکيبي و نبود دانش و مهارت کافي براي طراحي و اجراي اثربخش دورههاي يادگيري ترکيبي پنج عاملي هستند که به ترتيب اهميت و مجموعا ٤٠/٤٢٧ درصد از واريانس کل مربوط به عامل ها را تبيين ميکنند.
ولي در موقعيت هايي که 1-Blended Learning براي رفع ضعف هاي موجود در محيط يادگيري الکترونيکي از محيط حضوري بهره گرفته مي شود، طراحان و مجريان آموزش از روي اجبار به تدارک محيط يادگيري حضوري دست ميزنند (٢٠٠٨ ,King).
در اين پژوهش با استفاده از مدل في (٢٠٠٩) و با توجه به پيشينه پژوهشي مربوط به توسعه دورههاي يادگيري الکترونيکي و مدل هاي موجود در حوزه طراحي محيط هاي يادگيري ترکيبي مدل مفهومي آن در نمودار شماره ١ ارايه شده است .
بر اساس يافته هاي اين پژوهش عوامل ساختاري و سازماني مهم ترين عامل گرايش مرکز آموزشي بانک ها به راهاندازي دورههاي يادگيري ترکيبي است .
با توجه به يافته هاي اين پژوهش سومين عامل مؤثر در گرايش بانک ها به راهاندازي محيط هاي يادگيري ترکيبي عدم دسترسي به محتواهاي الکترونيکي باکيفيت است .
يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد که نبود دانش و مهارت کافي براي طراحي و اجراي آموزشهاي الکترونيکي اثربخش عامل ديگري است که بانک ها را به تدارک محيط يادگيري ترکيبي سوق ميدهد.