خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر انتقال آموزش در بین کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه تهران بوده و کارکنانی که طی شش ماهه اول سال 1392 در دوره های آموزش ضمن خدمت این سازمان شرکت کرده اند، به عنوان نمونه انتخاب شده اند. نمونه مورد مطالعه برابر 291 نفر در نظر گرفته شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه 51 سوالی مدل هولتون (پرسشنامه LTSI) استفاده شده است. روایی این ابزار از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. دوره های مذکور با استفاده از روش کرک پاتریک مورد ارزشیابی قرار گرفته و در اسفند ماه 1392 پس از اجرای مرحله سوم الگوی کرک پاتریک و مشخص شدن پایین بودن میزان انتقال آموزش (مرحله سوم مدل کرک پاتریک)، ابزار هولتون جهت تعیین علل این موضوع اجرا شد. به منظور تحلیل آماری یافته های حاصل از اجرای LTSI شاخص های آمار توصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مطالعه حاکی از آن بود که در بین کارکنان دانشگاه تهران عوامل فردی موثر بر انتقال آموزش با کسب میانگین 68/ 2 به عنوان مانع معمولی در برابر انتقال آموزش، عوامل سازمانی با میانگین 47/ 3 مانع معمولی و عوامل آموزشی با میانگین 07 /3 نیز مانع معمولی انتقال محسوب می شوند.
ملخص الجهاز:
1-Thayer & Teachout 2-Kontoghiorghes 3-Rouiller & Goldstein 4-Tracry 5-Reconceptualization 6-Social-Technical Systems 7-Job Design 8-Quality Management 9-Interactive (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٢:الگويانتقال آموزش کونتوگيورگس (٢٠٠٤) سيستم انتقال آموزش ١چيست ؟ پس از پژوهش هاي فراوان محققان به اين نتيجه رسيدند که به منظور بررسي طيف بيشتري از عوامل تأثيرگذار بر انتقال آموزش اتخاذ رويکردي سيستماتيک مفيدتر خواهد بود (١٩٩٧ ,Salas &Kozlowski ).
نقش هر يک از عوامل مؤثر بر انتقال آموزش در سازمان موردنظر، در اين ابزار بر اساس ميانگين به دست آمده به ترتيب زير دسته بندي ميشوند (٢٠٠٠ ,Bates &Holton ): جدول ١:ملاکامتيازدهيLTSI (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع :(٢٠٠٠ ,Bates &Holton ) 1-Learning Transfer System 2-Secondary Factors, Enabling Factors, Motivational Factors & Environmental Factors روايي ١وپايايي ٢ابزار براي اطمينان از روايي ابزار، نسخه فارسي LTSI توسط دو تن از کارشناسان زبان انگليسي که تجربه قابل توجهي در حوزه ترجمه متون تخصصي مديريت داشتند مورد بررسي قرار گرفته و تأييد شد.
همچنين پس از شناسايي و تأييد عوامل فردي مؤثر بر انتقال آموزش ، همبستگي بين آنها نيز از طريق آزمون همبستگي پيرسون به شرح زير مورد بررسي قرار گرفت : جدول ٣:ميزان بارهايعامليومعنيداريعوامل فرديمؤثربرانتقال آموزش درصدتبيين مؤلفه ها بارعاملي معنيداري تأييدعامل 1 انگيزش براي انتقال ١ 0/91 7/05 بلي 2 انتظارات عملکرد- نتايج ٢ 0/87 3/22 بلي 3 انتظارات عملکرد- تلاش براي انتقال ٣ 0/85 6/91 بلي 4 آمادگي يادگيرنده ٤ 0/79 3/05 بلي 5 ظرفيت فرد براي انتقال ٥ - 0/67 - 2/61 بلي 6 خودکارآمدي ٦ 0/48 4/65 بلي منبع :(محاسبات نگارندگان ) همانطور که در جدول ٣مشاهده ميشود با توجه به معنيداري حاصل شده در سطح ٠/٠٥ !