خلاصة:
ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و به خصوص اینترنت باعث ایجاد مفهوم جدید مربی گری الکترونیک در مدیریت منابع انسانی شده است. لذا با توجه به مزایای متعدد مربی گری الکترونیک برای سازمان ها؛ هدف از این پژوهش، ارائه مدل مربی گری الکترونیکی با استفاده از مطالعه تطبیقی و سنجش عوامل موثر بر پذیرش مربی گری الکترونیک در شرکت های ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات می باشد. جامعه آماری این پژوهش را مربیان شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات در سطح تهران تشکیل می دهند و 258 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که از بین آنان 104 پرسش نامه به طور کامل پاسخ داده شد. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. تایید روایی پرسش نامه از نظرات اعضای هیئت علمی و افراد صاحب نظر در این زمینه بررسی شد. پایایی پرسش نامه توسط آلفای کرونباخ سنجیده شد؛ این ضریب برای عوامل مختلف پرسش نامه بین 74/0 تا 91/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از روش های مدل سازی معدلات ساختاری، آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA و آزمون تی) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مولفه های مزیت نسبی، پیچیدگی، مشاهده پذیری، نوآوری های فردی، جنسیت، سن، تحصیلات، مهارت کامپیوتری و موانع ادارکی متغیرهای پیش بینی کننده فرآیند پذیرش مربی گری الکترونیک هستند.
ملخص الجهاز:
از آن پس ، مطالعات متعدد روشهاي مختلفي را مورد بررسي قرار دادند که در آنها اين دو نوع حمايت در مربيگري آشکار و تأييد گرديد ( ;١٩٩٠ ,McFarlin &Ragins ;١٩٨٨ ,Noe ٢٠٠١ ,Williams &Scandura ).
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١: مدل مفهومي تحقيق منبع : (يافته هاي نگارندگان) فرضيه هاي پژوهش فرضيه ١) بين درک مربيان از مزيت نسبي استفاده از مربيگري الکترونيک و نرخ پذيرش مربيگري الکترونيک رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
(2005) 0/885 موانع 5 Panopoulos & Sarri (2013) 0/745 خطرات 5 Garner (1986) 0/833 مهارت 0/871 Venkatesh & davis (1996) 5 کامپيوتري فشار وارده کارآموزان Panopoulos & Sarri (2013) 0/822 4 انگيزه استفاده 4 Chen & Huang, (2012) 0/865 منبع : (محاسبات نگارندگان) ٣- يافته هاي پژوهش با توجه به ١٠٤ نمونه معتبر تحقيق ، در جدول ٤ آمار توصيفي که شامل ؛ جنسيت ، سن ، وضعيت تأهل و تحصيلات پاسخ دهندگان ميباشد نشان داده شده است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ١: مدل پژوهش در حالت استاندارد (خروجي ليزرل) منبع : (محاسبات نگارندگان) فرضيه هاي فرعي ١) بين جنسيت مربيان با ميزان آمادگي آنان جهت پذيرش مربيگري الکترونيک تفاوت معناداري وجود ندارد.
ولي تحقيق حاضر با نتايج تحقيقات قبلي در تعارض است و مشخص گرديد که بين مشاهدهپذيري و پذيرش مربيگري الکترونيک رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد.
The impact of management commitment alignment on salespersons’ adoption of sales force automation technologies: An empirical investigation.
E-mentoring: The adoption process and innovation challenge.