خلاصة:
در سالهای اخیر، استفاده از نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی برای بهسازی عملکرد کارکنان در سازمانها متداول شده است. بیشک طراحی مناسب این روش جدید نقش تعیینکنندهای در اثربخشی و کارایی آن دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه چهارچوبی برای طراحی نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی انجام شد. روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی بود. جامعه پژوهش، شامل کلیه منابع و مقالات مرتبط نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی پروکوئیست، اسپرینگر، ساینسدایرکت، امرالد، ابسکو، سیج، اریک، و گوگل اسکولار بود. نمونهبرداری از این منابع با روش نمونهگیری هدفمند انجام گرفت، 45 مقاله و کتاب مطابق معیارهای مورد نظر بررسی شد، و دادههای حاصله برای تشکیل چهارچوب پیشنهادی تلفیق گردید. در نتیجه این پژوهش؛ هفت اصل زمینه شغلی، رابط کاربر، سنجش و نظارت، دسترسی به منابع پشتیبانی عملکرد، انطباقپذیری، پاسخدهی فوری، و قابلیت استفاده جهت رعایت در نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی شناسایی گردید، راهبردهایی نیز برای عملیاتی ساختن آنها ارائه شد و در نهایت چهارچوبی برای چگونگی کاربست این اصول و راهبردها در طراحی نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی پیشنهاد گردید. نتایج به دست آمده از این پژوهش میتواند راهنمای طراحان نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی در انتخاب و تدارک نظام پشتیبانی عملکرد کارا و اثربخش برای ارتقای عملکرد کارکنان سازمان باشد.
ملخص الجهاز:
تحت تأثير اين نتايج ؛ اکثر سازمانها در حال حاضر از اين روش جديد به عنوان جايگزين کارآموزي براي پشتيباني عملکرد انساني در محيط شغلي استفاده ميکنند تا به مزايايي از قبيل بهبود عملکرد کارکنان، تسهيل تصميم گيري کارکنان، ارتقاي رضايت کارکنان، افزايش سرعت يادگيري به موقع در حين انجام شغل ، بهبود 1-Database 2-Learning / Training Support Facility 3-Online Help & Iintelligence Coaching 4-Advisory System 5-Productivity software 6-End- User Iinterface کاهش زمان و هزينه کارآموزي، تقويت بهرهوري و افزايش سرمايه انساني در سازمان دست يابند .
اين چهارچوب شامل پنج طبقه و ١٩ اصل طراحي ميباشد؛ طبقه ١) ايجاد يک زمينه ، بيان آنچه که کارکنان قصد انجام آن را دارند، و سپس انجام شغل در بهترين روش (ايجاد و حفظ زمينه شغلي؛ ايجاد هدف کمک ؛ نمايش ساختار فرايند شغلي؛ و انجام تکليف شغلي با بهترين رويکرد)، طبقه ٢) آنچه در صفحه نمايش داده مي شود (حاوي دانش ادغام شده در رابط شغلي ، منابع پشتيباني، و منطق نظام؛ کاربرد استعارهها، زبان، و هدايت دستکاري متغيرها به منظور تمرکز بر يادگيري قبلي کارکنان و واقعيت فيزيکي؛ بازنمايي موقعيت هاي شغلي واقعي؛ و تدارک ديدگاههاي جايگزين منابع و رابط 1-Low-Level Design 2-Performance Centered Design (PCD) کاربر برنامه )، طبقه ٣) تعامل کارکنان و نظام (مشاهده و توصيه ؛ نمايش شواهدي از پيشرفت کار؛ تدارک بازخورد زمينه اي؛ و تدارک منابع پشتيباني بدون تجزيه زمينه تکليف )، طبقه ٤) رفتار نظام (تدارک لايه ها براي انطباق با تنوع کارکنان؛ تدارک دسترسي به منطق اساسي؛ خودکارسازي تکاليف ؛ تدارک مکانيسم هاي جايگزين مسيريابي و جستجوي دانش ؛ اجازه شخصيسازي شدن؛ و تدارک انتخابهاي واضح ، گامهاي بعدي، و منابع )، و طبقه ٥) ثبات (تدارک استفاده منظم از قواعد بصري، زبان، عناصر بصري مسيريابي، و ساير رفتارهاي نظام) .