خلاصة:
با ظهور اقتصاد دانشی، قابلیت¬های انسانی به عنوان مهمترین مزیت رقابتی پایدار و منحصربهفرد برای سازمانها در محیط¬های متلاطم امروزی شناخته شده است؛ بنابراین، توجه به دانش و مهارت منابع انسانی و توانمندسازی این سرمایه¬های بی¬بدیل در سازمان¬ها و به خصوص در این دوران امری ضروری و غیرقابل انکار است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل تاثیرگذار بر توانمندسازی سرمایه های دانشی و در نهایت ارائه الگویی در پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری در این راستا است. با بررسی¬های صورت گرفته از مرور ادبیات تحقیق به روش تطبیقی، هشت دسته عوامل تبیین توانمندسازی در پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی شده و سپس با استفاده از روش مدل¬سازی ساختاری تفسیری در پنج سطح، قرار گرفتند. در ادامه پس از مشخص شدن سطوح هر کدام از عوامل و همچنین با در نظر گرفتن ماتریس در دسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم گردید. نتایج نشان داد عاملهایی همچون آموزش و توسعه، ویژگی¬های شخصیتی، ساختار سازمانی و ماهیت شغل در ارتباط با موضوع توانمندسازی در پژوهشگاه صنعت نفت از اثرپذیری بیشتری نسبت به بقیه عوامل برخوردارند.
ملخص الجهاز:
1-Mondros & Wilson 2-Russ & Millam 3-Legge 4-Conger & Connengo 5-Garsen & Straub جدول ١: مهم ترين عوامل مؤثر بر توانمندسازي استخراج شده از مرور ادبيات رديف توضيحات ١ بلانچارد (اطلاعات، کار تيمي، سبک رهبري، مسئوليت ، مشارکت ) ٢ اسکاف و تي جيف (کار تيمي، مسئوليت ، مشارکت ، هدايتگري مدير، روشن بودن چشم انداز و مأموريت ) ٣ راندولف (اطلاعات، مشارکت ، روشن بود چشم انداز و مأموريت ) ٤ ادوارد (اختيار، دسترسي به منابع ، مشارکت ) ٥ آرتروز (اختيار) ٦ بلانچار،کارلوس، راندلف (اختيار، کار تيمي، مشارکت ) ٧ کبريج وايت آل (اختيار، کار تيمي، سبک رهبري، مشارکت ، تعلق سازماني، غنيسازي شغل ، هدايتگري مدير) ٨ هيوژنسکي وباوسانان (اختيار، سبک رهبري، مشارکت ، غنيسازي شغل ) ٩ روبيايرز (اختيار، عدم تمرکز) ١٠ ليوسي (مشارکت ) ١١ ويکهيو (مشارکت ) ١٢ آلفرد باندروا (تشويق ، هدايتگري مدير) ١٣ باون و لاولر (اطلاعات، اختيار، تشويق ، مشارکت ) کانتر (اطلاعات، اختيار، تشويق ، دسترسي به منابع ، کسب تجربه ، هدايتگري مدير، اعتماد به نفس ، روشن بودن ١٤ چشم انداز و مأموريت ) هاکمن و اولدهام (اطلاعات، مسئوليت ، تشويق ، دسترسي به منابع ، کسب تجربه ، هدايتگري مدير، اعتماد به 15 نفس ) ١٦ فيشر (اطلاعات، اختيار، آموزش، مسئوليت ، دسترسي به منابع ) ١٧ تابز و موس (اطلاعات، اختيار، آموزش، مسئوليت ، دسترسي به منابع ) ١٨ ويليام (اختيار، مسئوليت ، تشويق ، مشارکت ، کسب تجربه ، هدايتگري مدير، روشن بودن چشم انداز و مأموريت ) ١٩ کورکوندا وايت ال (اختيار، مسئوليت ، دسترسي به منابع ) ٢٠ توماس و ولتهوس (مشارکت ، مسئوليت ، اختيار) ٢١ وراپيلي (اختيار، کارتيمي، مشارکت ) ٢٢ شرمرهورن: اختيار ٢٣ رومانيش : وجود فضاي دموکراتيک سازماني ٢٤ شورت و رينهارت: حمايت و پشتيباني مديران ارشد تومـاس ولتـوس (١٩٩٠)؛ اسپـريتـزر (١٩٩٥)؛ رابيـنز (١٩٩٣)؛ بل ويل : اعـطاي اخـتيار و آزادي عمـل در 25 تصميم گيري ها ٢٦ جعفري قوشچي: دسترسي به اطلاعات ٢٧ ارستاد: وجود فرهنگ سازماني توانمندساز (ارستاد، ١٩٩٧) منبع : (مطالعات نگارندگان) لازم به ذکر است که تحقيقات مورد بررسي بر مبناي ارتباط آنها با موضوع مورد پژوهش يعني توانمندسازي و پژوهشگري انتخاب شده اند.