خلاصة:
امروزه بهبود اثربخشی برنامه های آموزش و توسعه قابلیت های مدیران یکی از مهم ترین و ارزشمند ترین دغدغه های سازمان هاست. این پژوهش با هدف کاربست و ارزیابی مدل آندراگوژی نولز در دوره های آموزش مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فردوسی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه و از حیث هدف جزو پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری دوره های آموزشی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در شش ماهه اول سال 1391 بودند؛ که شامل 11 دوره آموزشی بود؛ به طور تصادفی دوره رهبری در آموزش عالی انتخاب شد. مدیران به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ که تعداد مدیران هر گروه 25 نفر بود. اثربخشی دوره با دو متغیر رضایت و میزان یادگیری فراگیران مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه رضایت فراگیران، پیش آزمون یادگیری، پس آزمون یادگیری و پرسشنامه خود ارزیابی بود. روایی همه ابزار ها از طریق روایی محتوایی محاسبه گردید. میزان پایایی پرسشنامه رضایت فراگیران با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۹۷/0، پایایی آزمون های یادگیری با استفاده از روش پایایی مصححان 88/0 و پایایی پرسشنامه خود ارزیابی با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ برابر ۸۹ /0 محاسبه گردید. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که کاربست مدل آندراگوژی نولز سبب افزایش اثربخشی دوره آموزش مدیران شده است. همچنین نتایج رضایت، یادگیری و خود ارزیابی فراگیران نشان داد که آن ها از دوره رضایت داشتند و یادگیری خود را در سطح مطلوب ارزیابی کردند.
ملخص الجهاز:
از آن جا که به موازات رشد فرد پختگي نيز حاصل ميشود به سوي خود راهبري جهت گيري ميکند، ذخيره تجارب فرد افزايش مييابد و تأکيد بر استفاده از تجارب فرد در تحليل مسايل ميباشد (٢٠٠١ ,Meriiam)، آمادگي او براي فراگيري از لحاظ فشارهاي آکادميـک تقليل مييابد و به ظرفيت او براي ايفاي نقش هاي اجتماعي و سازماني افزوده مي شود ( ,Cooke ٢٠١٠)، همچنين گرايش به يادگيري محتوايي کم شده، بالعکس ؛ گرايش به فراگيري حل و فصل مسايل پيدا ميکند (٢٠١٠ ,Bright)، بنابراين نميتوان بزرگسالان را بر اساس روش هاي سنتي آموزش داد؛ از اين رو به کار گيري اصول خاص آموزش بزرگسالان که آندراگوژي ناميده ميشود را ضروري مينمايد.
اين پژوهش يک طرح نيمه تجربي بود که در طي دو سال در آکادمي پليس منطقه اي نيوجرسي انجام شد؛ يافته هاي اين مطالعه نشان ميدهد که روش آموزشي آندراگوژي به عنوان يک رويکرد عمل گرايانه ، مؤثر و پاسخگو به آموزش است که استفاده از اصول آندراگوژي در دوره آموزش پليس منجر به بازدهي بيشتر در يادگيري در مقايسه با روش آموزشي سنتي، نظامي ميباشد.
جدول ٤: نتايج آزمون تحليل واريانس چند متغيره بر اساس گروه آزمايش و گروه گواه در خرده مقياسهاي رضايت متغيرهاي مجموع درجه ميانگين منبع مقدار F معناداري وابسته مجذورها آزادي مجذورها محتوا 2112/5 1 2112/5 94/94 0/000 گروه استاد 4195/28 1 4195/28 125/2 0/000 سازماندهي 1934/42 1 1934/42 125/2 0/000 منبع : (يافته هاي نگارندگان) فرضيه ٢: کاربست مدل آندراگوژي نولز باعث افزايش ميزان يادگيري فراگيران ميشود.
A study of management training and educational institutes in Pune to develop new instructional models, so as to meet corporate's future requirements of professional managers at the entry point.