خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی اقدامات منتور و منتی در منتورینگ اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام دانشگاه ها می باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. به این منظور، تعداد 20 نفر از اساتید و مطلعین نسبت به منتورینگ اعضای هیئت علمی به صورت هدفمند و با راهبرد نمونه گیری نظری انتخاب شده و به صورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده های حاصل از مصاحبه ها مورد تحلیل مضمون قرار گرفته است. به منظور اعتباربخشی نتایج از راهبردهای بازبینی اعضا و تحلیل همگنان استفاده شده و نتایج طی چندین مرحله تعدیل شدند. یافته ها حاکی از آن است که اقدامات منتور و منتی در منتورینگ اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام دانشگاه ها شامل سه دسته اقدامات اولیه (مقدماتی)، اقدامات یاددهی-یادگیری (توسعه ای) و اقدامات بازخوردگیری است.
ملخص الجهاز:
با توجه به توضيحات فوق ميتوان گفت که تدوين برنامه هاي مناسب و مؤثر منتورينگ براي اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها نيازمند شناسايي تعاملات و اقدامات ميان منتور و منتي است و نقش اين کنشگران (منتورها و منتيها) را نبايستي ناديده گرفت .
فرنتز٢ (٢٠١٤) نمونه موضوعات مورد بحث در فرايند منتورينگ را شامل موارد زير ميداند: • نوشتن طرح درس • انتخاب و سفارش دادن کتب درسي • تعيين مقياس درجه بندي 1-Schrodt 2-Frantz • دسترسي به منابع دانشگاهي براي اعضاي هيئت علمي و دانشجويان همچون خدمات نگارش مقاله ، تسهيلات پژوهشي و کتابخانه • انجام ارزشيابيهاي دانشجويان (همچون به اشتراکگذاشتن نمونه فرم ارزشيابي قبل از شروع ترم اول تدريس عضو هيئت علمي جديد) • تأمين مواد آموزشي • زمانبندي ساعات • وارد نمودن داده هاي درسي براي اعتباربخشي تحقق اهداف • راهنمايي دانشجويان و ياري رساندن در زمانبندي و انجام فعاليت هاي الکترونيک • مشاهده و ارزشيابي فرم ها، توضيح دادن الزامات براي نمونه هاي کاري مدرس و رويه هاي کسب مدرک و گواهينامه ها • درجه بندي خط مشيها و رويه هايي براي ورود نمرات ميان ترم و نمرات نهايي • آماده شدن براي ارزشيابي (در حوزه هاي تدريس ، پژوهش و ارائه خدمات ) • انجام مشاهدات همکار • تصدي مقام (رويه ها و الزامات ) • درخواست تسهيلات براي سفرهاي رسمي • درخواست استفاده از مرخصيهاي استعلاجي و شخصي (٢٠١٤ ,Frantz).
بررسي ادبيات پژوهش نيز نشان ميدهد که ويژگيهاي مثبت يک رابطه منتورينگ و فرصت ها و اقداماتي که منتور براي اعضاي هيئت علمي فراهم ميآورد اين امکان را به اعضاي هيئت علمي تازه کار و کم تجربه ميدهد تا مهارت هاي مورد نياز را براي تحقق انتظارات نقش سه گانه خود (تدريس ، پژوهش ، ارائه خدمات ) را کسب و توسعه دهند (٢٠٠٨ ,Berry &Taylor ؛ ٢٠١١ ,Falzarano؛ ٢٠٠٤ ,Aston &Morin ؛ ٢٠٠٢ ,Paul et al).