خلاصة:
اختلال بیشفعالی- نقص توجه یکی از شناختهشدهترین اختلالات نورونی است که در کودکان تشخیص داده میشود. این
اختلال سبب پدیدایی مشکلات بسیاری برای فرد و سیستم سلامت میشود. پژوهش حاضر با هدف مطالعهی نقصهای
شناختی در کودکان دارای اختلال بیشفعالی - نقصتوجه انجام گرفت. علت بروز این اختلال با نظریه تکاملی, نظریه نقص در
عملکرد شناختی, انگیزش و پاداش, سطوح برانگیختگی و خودتنظیمی توجیه شده است. پیامدهای عملکردی نقصهای
شناختی اختلال بیشفعالی - نقص توجه با کاهش عملکرد و پیشرفت تحصیلی, طرد اجتماعی و در بزرگسالان با حضور شغلی
ضعیفترء احتمال بیکاری و تعارض میان فردی بالاتر در ارتباط است. اهم نقصهای شناختی این اختلال عبارتند از: نقص در
عملکرد نقصهای هوشی و اختلالات یادگیری. این نقصهای شناختی در صورت عدم درمان میتوانند مشکلات
عدیدهای برای کودک ایجاد نمایند که در بزرگسالان نیز نقش پررنگی دارد؛ بنابراین جهت درمان هرچه کاراتر این کودکان در
نظر گرفتن نقصها و توانمندیهای کودک میبایست مدنظر قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
به عنوان مثال ، علی رغم سطوح متفاوت از نشانه های اختلال بیش فعالی- نقص توجه ، کودکان دارای این اختلال ممکن است انواع مختلف مشکلات مرتبط با پاسخ به برانگیختگی و 1 Attention defecit/ hyperactivity disorder 2 Self- control 3 Mash & Wolfe 4 Young et al 5 Doshi 6 Shelley- Tremblay & Rosen 7 Baron- Cohen 8 Nesse تنوع را نشان دهند (فر١ و همکاران ، ٢٠١٢).
1 Fair 2 Shiels & Hawk 3 Motion sickness 4 Neurodevelopmental disorder 5 Faraone 6 Scasselatti 7 Banerjee 8 Coghill 9 American psychiatric association نقص های شناختی کودکان و نوجوانان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه طیف گسترده ای از نقص های شناختی شامل نقص در عملکرد اجرایی ٢، نقص های هوشی ٣، نقص در عملکرد تحصیلی، اختلالات یادگیری ٤ و خودپنداره ٥ تحریف شده را نشان میدهند (مش (مش و ولف ، ٢٠١٦).
1 Cognitive deficits 2 Executive function (EFs) 3 Intellectual deficits 4 Learning disability 5 Self- perception 6 Self- regulation 7 Self- awareness 8 Self- monitoring 9 Self- evaluation 10 Pennington & Ozonoff 11 Working memory 12 Organizational strategies 13 Verbal fluency 14 Self- directed specch 15 Holmes 16 Weyandt & Gudmundsdottir 17 Kasper 18 Kofler 19 Rapport 20 Raiker 21 Short term memory 22 Alderson اما توجه به این نکته ضروری مینماید که کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه ممکن است در نقص های مربوط به عملکرد اجرایی با یکدیگر متفاوت باشند و تعدادی نیز هیچ گونه نقصی در عملکردهای اجرایی نشان ندهند (رابرتز١ و همکاران ، همکاران ، ٢٠١٣).