خلاصة:
رایانش ابری و خدمات ابر به عنوان یک راه حل فناورانه برای توسعه خدمات آموزشی می تواند در تسریع و توسعه خدمات این دسته از فعالیت ها بسیار سودمند باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی منسجم برای طراحی و عرضه خدمات یادگیری توسط ارائه دهندگان خدمات یادگیری (LSPs) مبتنی بر امکانات رایانش ابری به منظور آموزش و یادگیری منابع انسانی می باشد. رویکرد پژوهش حاضر آمیخته و روش مورد استفاده، پژوهش نظریه ای می باشد. برای شناسایی عناصر مدل طراحی و عرضه خدمات یادگیری مبتنی بر امکانات رایانش ابری با متخصصین حوزه های آموزش سازمانی و کسب و کار مصاحبه های نیمه ساختار یافته سازماندهی شد. شرکت کنندگان در فرآیند مصاحبه با روش نمونه گیری نظری انتخاب شدند. مصاحبه ها با روش کدگذاری باز سازماندهی شدند. در این پژوهش به منظور محاسبه پایایی کدگذاری های انجام شده در مصاحبه های تخصصی، از روش پایایی بازآزمایی استفاده شد. سطح توافق (PAQ) مساوی با عدد 0. 83 می باشد که نشان دهنده سطح بالایی از توافق درونی دارد. در مرحله دوم برای انسجام بخشی به داده ها و تعیین ارتباط عناصر مدل از ساختار و روش مدیریت تعاملی (IM) و نرم افزار الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. و در بخش سوم که مرتبط با بخش کمی پژوهش می باشد از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم افزار (Expert Choice) برای وزن دهی به عناصر مدل طراحی و عرضه خدمات یادگیری مبتنی بر امکانات رایانش ابری استفاده گردید. براساس نظر اجماعی مدل جامعی موسوم به BOM برای ارائه خدمات یادگیری مبتنی بر رایانش ابری ارائه گردید که عناصر اصلی مدل به ترتیب اهمیت و وزن عناصر در مدل، شامل ابزارها و مکانیزم های یادگیری فناورانه (0. 215) ، استقرار نظام برنامه ریزی درسی (0. 208) ، طراحی خدمات یادگیری (0. 151) ، خدمات پشتیبانی یادگیری (0. 105) ، ارزیابی عملکرد نظام یادگیری (0. 074) ، مکانیزم ها و ابزارهای انگیزشی بهره برداری از فضای ابر برای یادگیری (0. 068) ، ابعاد حقوقی بهره برداری از فضای ابر (0. 046) ، مدیریت کسب و کار خدمات یادگیری (0. 040) ، ارزشیابی برنامه درسی (0. 038) و بازاریابی، تبلیغات و فروش خدمات یادگیری (0. 033) می باشد.
ملخص الجهاز:
و در بخش سوم که مرتبط با بخش کمي پژوهش ميباشد از روش تحليل سلسله مراتبي (AHP) و نرم افزار (Expert Choice) براي وزن دهي به عناصر مدل طراحي و عرضه خدمات يادگيري مبتني بر امکانات رايانش ابري استفاده گرديد.
براساس نظر اجماعي مدل جامعي موسوم به BOM براي ارائه خدمات يادگيري مبتني بر رايانش ابري ارائه گرديد که عناصر اصلي مدل به ترتيب اهميت و وزن عناصر در مدل ، شامل ابزارها و مکانيزم هاي يادگيري فناورانه (٠,٢١٥)، استقرار نظام برنامه ريزي درسي (٠,٢٠٨)، طراحي خدمات يادگيري (٠,١٥١)، خدمات پشتيباني يادگيري (٠,١٠٥)، ارزيابي عملکرد نظام يادگيري (٠,٠٧٤)، مکانيزم ها و ابزارهاي انگيزشي بهره برداري از فضاي ابر براي يادگيري (٠,٠٦٨)، ابعاد حقوقي بهره برداري از فضاي ابر (٠,٠٤٦)، مديريت کسب و کار خدمات يادگيري (٠,٠٤٠)، ارزشيابي برنامه درسي (٠,٠٣٨) و بازاريابي، تبليغات و فروش خدمات يادگيري (٠,٠٣٣) ميباشد.
Design and Application of Continuing Education Network Training Platform Based on Cloud Computing, Proceedings of the 2012 International Conference on Cybernetics and Informatics.
Cloud Computing and its Application to Blended Learning in Engineering, International Journal of Computer Science Research and Application.
Design of Public Practical Training Service Platform Based on Cloud Computing for Students Majoring in Software.
Design Research in Motion Cloud Computing Platform Based on a Training Aid System Applied Mechanics and Materials.
U-Lab Cloud: A Ubiquitous Virtual Laboratory Based on Cloud Computing, The Eighth International Conference on Mobile Ubiquitous Computing, Systems, Services and Technologies.
Research on the Innovation of CDIO Training Model for the Students Majored in Human Resource Management Based on Cloud Computing.