خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی عوامل موثر محتوایی پیام تبلیغات چاپی براساس رویکرد پدیدارشناسی است. در این تحقیق از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. در این مطالعه کارمندان شرکت آی سودا به عنوان مصاحبه شوندگان مورد بررسی قرار گرفتند که با انجام مصاحبه با 4 نفر، اشباع نظری اتفاق افتاد. برای تایید پایایی تحقیق در این مطالعه به داده های خام رجوع شد تا ساخت بندی نظریه با داده های خام مقایسه و ارزیابی شود. همچنین از تکنیک ممیزی نیز استفاده گردیدو جهت ارزیابی اعتبار از روش زاویه بندی استفاده شده است. نتایج حاصل از استخراج مفاهیم و مقوله ها و مضمون های حاصل از 4 مصاحبه با مدیران و فعالان صنعت شکلات، منجر به شناسایی متغیرها (مضمون ها) و مولفه های هر متغیر از دید فعالان و مدیران صنعت شده است. همچنین، با توجه به اینکه تمامی مصاحبه¬شوندگان از جمله فعالان در شرکت آی سودا می¬باشند، لذا کدهای به دست آمده حاصل از مصاحبه آزمودنی ها، قابلیت اتکای بیشتری پیدا می کنند. 9 مولفه تعیین کننده متغیر (مضمون) محتوای پیام تبلیغاتی شامل موارد ذیل است: نگرش به صنعت تبلیغات، نگرش به برند، نگرش به صنعت تولید، نگرش به بازار، نگرش به بسته بندی، نگرش به واردات، نگرش به صادرات، نگرش به خرید، نگرش به مصرف.
ملخص الجهاز:
نمونه سوالات پروتکل برای نمونه آماری تحقیق به شرح ذیل می باشند: نظرتان در مورد فعالیتهای تبلیغاتی و تبلیغات در ایران چیست؟ از نظر شما چه نوع تبلیغاتی موثرتر و موفقتر عمل میکند؟ به نظر شما میتوان برای همه نوع محصولی تبلیغات کرد؟ توضیح دهید؟ تبلیغات چاپی را برای کدام نوع محصولاتی مناسب میدانید؟ از نظر شما یک تبلیغ چاپی موفق که بتواند روی بیننده و خواننده تاثیرگذار باشد، باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ از نظر شما تبلیغ چاپی برای محصولات جدید مناسب است یا برای یادآوری محصولات نیز مناسب هستند؟ برای ایجاد هیجان بیشتر در مخاطب، چه ویژگیها و المانهایی را میتوان به تبلیغ چاپی اضافه نمود؟ تاکنون تاثیر تبلیغات چاپی بر روی فروش محصولات شرکت آی سودا به چه میزان بوده است و تا چه اندازه این شرکت در زمینه این نوع تبلیغات فعال است؟ رایجترین روش تبلیغاتی در شرکت آی سودا چیست؟ علت انتخاب این روش را چه میدانید؟ آیا در دوران شروع فعالیت تبلیغات چاپی روی یک محصول، میزان فروش شرکت آی سودا، افزایش مییابد؟ روی چه طبقه از محصولات خود بیشتر با افزایش فروش مواجه میشوید؟ مخاطبان تبلیغات چاپی شرکت آی سودا، عموما چه گروهی هستند؟ پاسخ مخاطبان تبلیغات چاپی عموما به تبلیغات شرکت آی سودا چگونه است؟ برای تبلیغات چاپی معمولا از چه المانهایی بیشتر استفاده میکنید؟ چه میزان هزینه صرف انجام فعالیتهای تبلیغاتی شرکت میکنید؟ چند درصد آن شامل فعالیت تبلیغاتی مختلف میشود؟ شرح دهید؟ بنابراین، روش تحلیل داده های گردآوری شده با استفاده از ابزار مصاحبه عمقی در این مطالعه پدیدارشناسی هستی گرایانه است.