خلاصة:
بهبود مستمر کیفیت از ضروریات پایداری و ارتقای قابلیت رقابت در موسسات آموزش عالی و دانشگاهها
محسوب میشود. حل معضلات و مسائل آموزش عالی کشور نیازمند توجه به زیرساختها و تربیت
کارشناسان، متخصصان، مدیران و رهبران توانمند در تشخیص قوت ها و ضعف ها، تجزیه و تحلیل سیستم،
تهیه و تدوین برنامه های توسعه دانشگاهی، مقایسه نظام های آموزش عالی و دانشگاه های پیشرفته، ارزیابی عملکردها و تحقق انتظارات و نتایج است. ازطرفی آموزش عالی در یک ساختار نظام مدار می تواند نقش کلیدی در انتقال دانش داشته باشد. آموزش زمانی می تواند براساس نیاز ملی و در جهت گسترش فرهنگ و دانش مدیریت نوین استوار باشد که نظام مدیریتی با رویکرد مشتری محور و کیفیت گرا ایجاد شده
باشد. ساختار و نظام مدیریت آموزشی از این لحاظ مورد توجه نظام مدیریت کیفیت واقع میگردد
ملخص الجهاز:
در دسترس نيست، ليکن باتوجه به جامعيت مفاهيم و اهداف نهايي TQM در لزوم دستيابي به کيفيت برتر مي توان با بهره گيري از الگوهاي کيفي به کار گرفته شده در ساير زمينه ها و تلفيق آن با شاخص هاي تاثيرگذار در بهبود فرايند آموزش به نتايج قابل قبولي در اين زمينه دست يافت.
امروز، اين نظامها سهم قابل توجهي از بودجه هر کشور را به خود اختصاص داده و باتوجه به اهميت و نقش آن در ابعاد اقتصادي، اجتماعي ، فرهنگي و سياسي جامعه ضروري است در جهت بهبود کيفيت نظامهاي آموزشي اقدامات اساسي صورت بگيرد و از هدررفتن سرمايه هاي انساني و مادي جلوگيري شود.
(مهربان، رضا؛١٣٨٤) مديريت کيفيت فراگير در آموزش عالي: عبارتست از فرايند مستمر ايجاد، بهبود و تحول در مديريت آموزشي و نيروي انساني، ساختار سازمان ، برنامه ريزي آموزشي و درسي، روشها و فنون تدريس ، تجهيزات و منابع و فضاي آموزشي، شيوه هاي برگزاري امتحانات، تشخيص نيازهاي جامعه و آموزش عالي در جهت انطباق با نيازها و خواسته هاي دانشجويان، اولياء و جامعه و تحقق کيفي اهداف آموزش عالي با مشارکت تمامي اعضاي سازمان آموزش عالي (سعيدي پور، ١٣٨٤).
امروز، اين نظامها سهم قابل توجهي از بودجه هر کشور را به خود اختصاص داده و باتوجه به اهميت و نقش آن در ابعاد اقتصادي، اجتماعي ، فرهنگي و سياسي جامعه ضروري است در جهت بهبود کيفيت نظامهاي آموزشي اقدامات اساسي صورت بگيرد و از هدر رفتن سرمايه هاي انساني و مادي جلوگيري شود.