خلاصة:
امروزه بسیاری از سازمان ها با توجه به شرایط محیطی به منظور افزایش توان رقابتی خود به برون سپاری
روی آورده اند. صرفه جوییهای مالی، عدم دانش فنی فنی کافی لازم و پرسنل خبره، عدم دسترسی به
تکنولوژی لازم و عدم وجود زیر ساختهای فیزیکی و ساختاری اولیه از جمله مصادیق و دلایل برون
سپاری در شرکت ها میباشند. با توجه به این موضوع در حال حاضر ایرلاین های تجاری فعال در ایران نیز
در بحث تعمیر و نگهداری هواپیماهای خود در بسیاری از موارد اقدام به برون سپاری نموده و در این راستا
با شرکتهای مختلف داخلی و خارجی همکاری می نمایند. از سوی دیگر سازمان صنایع هواپیمایی ایران
به عنوان یکی از شرکتهایی که میتواند پذیرنده این مشتریان تجاری باشد می بایست در راستای جذب
حداکثری انها از شرایط حاکم بر بازار موجود و مشتریان خود اطلاع کافی داشته و در راستای افزایش
اطلاعات خود و تسلط بر انها اقدام به تحقیقات بازاریابی متناسب با آن نماید. در این مقاله پس از بررسی
برون سپاری و مفاهیم اولیه آن با توزیع پرسشنامه و نتایج حاصل از ان وضعیت کنونی خطوط تجاری فعال
در ایران در مقوله برون سپاری و همکاری با شرکت های ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری داخلی و
خارجی مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. نتایج حاکی از آن است که نزدیک به نیمی از تعمیرات و
نگهداری خطوط هواپیمایی ایرانی برون سپاری شده و عمدتا سطوح تعمیراتی بالاتر را در بر میگیرد. از
این میزان چیزی در حدود ٧٠ درصد ان در حال حاضر به شرکتهای خدماتی خارجی و ٣٠ درصد به
شرکتهای خدماتی داخلی سپرده میشود. نتایج نشان میدهد با توجه به اینکه شرکت های خدماتی ایرانی
در بحث کیفیت میتوانند با همتایان خارجی رقابت نموده و از نقطه نظر هزینه در نقطه پایین ترین قرار
گیرند و از سویی تحریم های اعمال شده باعث محدودیت در روابط تجاری با شرکتهای خارجی خواهد
شد پیش بینی میشود سهم شرکتهای داخلی در اینده آتی افزایش یابد.
ملخص الجهاز:
با توجه به اين موضوع در حال حاضر ايرلاين هاي تجاري فعال در ايران نيز در بحث تعمير و نگهداري هواپيماهاي خود در بسياري از موارد اقدام به برون سپاري نموده و در اين راستا با شرکتهاي مختلف داخلي و خارجي همکاري مي نمايند.
در اين مقاله پس از بررسي برون سپاري و مفاهيم اوليه آن با توزيع پرسشنامه و نتايج حاصل از ان وضعيت کنوني خطوط تجاري فعال در ايران در مقوله برون سپاري و همکاري با شرکت هاي ارائه دهنده خدمات تعمير و نگهداري داخلي و خارجي مورد بررسي و ارزيابي قرار ميگيرد.
نتايج نشان ميدهد با توجه به اينکه شرکت هاي خدماتي ايراني در بحث کيفيت ميتوانند با همتايان خارجي رقابت نموده و از نقطه نظر هزينه در نقطه پايين ترين قرار گيرند و از سويي تحريم هاي اعمال شده باعث محدوديت در روابط تجاري با شرکتهاي خارجي خواهد شد پيش بيني ميشود سهم شرکتهاي داخلي در اينده آتي افزايش يابد.
بيان مساله : شرکت صنايع هواپيمايي ايران به عنوان يکي از شرکت هاي ارائه دهنده خدمات تعمير و نگهداري هواپيما در کشور محسوب مي شود که اگر چه از نقطه نظر فني و کيفي در سطح بالايي قرار داشته اما سهمي به ميزان برابر با قابليت ها و پتانسيل خود در تعميرات و نگهداري برونسپاري شده از سوي خطوط هواپيمايي تجاري ايراني ندارد.