خلاصة:
بیمههایزندگی بهعنوان یکی از انواع بیمهها که با دریافت حقبیمه از بیمهشدگان، از بازماندگان آنان در صورت مرگ پیش از بازنشستگی حمایت میکند، در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود، شواهد حاکی از عدم تمایل عمومی به خریداری بیمه زندگی است. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر عدم استقبال از بیمههای زندگی در استان گیلان است. به این منظور، در ابتدا با مطالعه مبانی نظری تحقیق، عوامل موثر مورد شناسایی قرار گرفتند. سپس، این عوامل در قالب یک پرسشنامه در اختیار 384 نفر از مشتریان قرار گرفتند که بررسی آماری پاسخهای آنها منجر به شناسایی 18 عامل با اهمیت بیشتر شد. از آنجایی که بسیاری از این عوامل دارای روابط متقابل با یکدیگر بودند، از روش دیماتل فازی برای تعیین عوامل اساسی استفاده شد. به این صورت که عوامل شناساییشده در قالب پرسشنامه دیماتل فازی در اختیار مدیران 45 شعبه یک شرکت بیمهای در استان گیلان قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار متلب 2014 نشان داد که عوامل اساسی موثر بر عدم استقبال از بیمههای زندگی در شهر رشت: (1) از منظر اثرگذاری: سطح درآمد، سطح تحصیلات، نرخ تورم و رکود، (2) از منظر اثرپذیری: امید به زندگی، تمایل به پسانداز، سطح توقعات و استانداردهای زندگی، و (3) در مجموع اثرگذاری و اثر پذیری: امید به زندگی، سطح درآمد، استانداردهای زندگی و سطح تحصیلات هستند. درنهایت، پیشنهادهایی برای افزایش استقبال از بیمههای زندگی به بیمهگران شرکت بیمهای ارائه شد.
ملخص الجهاز:
نتایج تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار متلب ٢٠١٤ نشان داد که عوامل اساسی مـؤثر بـر عدم استقبال از بیمه های زندگی در شـهر رشـت : (١) از منظـر اثرگـذاری: سـطح درآمـد، سـطح تحصیلات ، نرخ تورم و رکود، (٢) از منظر اثرپذیری: امید به زندگی، تمایل بـه پـس انـداز، سـطح توقعات و استانداردهای زندگی، و (٣) در مجموع اثرگذاری و اثر پذیری: امید به زنـدگی، سـطح درآمد، استانداردهای زندگی و سطح تحصیلات هسـتند.
شناخت و آگاهی از دلایل خرید بیمه های زندگی توسط افراد مسئله ای اساسی است ، با این وجود، تحقیقهای تجربی انجام گرفته در این رابطه نشان میدهند که این مسئله در درجۀ اول به متغیرهای جمعیت شناختی، توسعه یافتگی کشورها و عوامل دیگر بستگی دارد (٢٠١٧ ,.
تحقیقهای انجام گرفته روی بازارهای بیمه نشان میدهد که سطح تقاضای بیمه در یک اقتصاد میتواند به وسیلۀ تعدادی از متغیرهای اقتصادی (برای مثال : سطح درآمد سرانه ، تورم ، نرخ بهرة واقعی، سطح توسعۀ مالی و بیکاری) و اجتماعی (مانند: نسبت وابستگی افراد، سطح تحصیلات ، شهرنشینی و امید به زندگی) تحت تأثیر قرار گیرد (حسین زاده ، ١٣٩٣).
حسین زاده (١٣٩٣) به بررسی تأثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی (سطح درآمد سرانه ، تورم ، نرخ بهره ، توسعۀ مالی، نسبت وابستگی پیر و جوان ، تحصیلات و امید به زندگی) بر تقاضای بیمه های زندگی در ایران و کشورهای مستقل مشترکالمنافع طی دورة ٢٠٠١- ٢٠٠٩ با استفاده از روش داده های پانلی پرداختند.