خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی به کار گیری آمیختهی بازاریابی مشتری مداری در کتابخانههای دانشگاهی در بین مخاطبان کتابخانههای دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی-پیمایشی است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون یومن ویت-نی و آزمون تی ) استفاده شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه ی بازاریابی مشتری مداری بود. جامعهی پژوهش دانشجویان عضو کتابخانههای دانشکدهی دانشگاه رازی و علوم پزشکی بودند،که تعداد اعضای کتابخانههای دانشکدهی رازی وکتابخانههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جمعا ۱۶۴۹۳نفرشدند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه شد که 374 نفر به دست آمد. برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که از پایایی قابل قبولی(r=%89) برخوردار است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که مولفههای ارزشهای مورد انتظار مشتری( میانگین ۶۲/۳) و هزینه مشتری (میانگین ۱۶/۱) در دانشگاه رازی نسبت به دانشگاه علوم پزشکی از وضعیت بهتری برخوردار است و مولفه راحتی مشتری ( میانگین ۵۴/۳) و ارتباط متقابل با مشتری (میانگین ۹۱/۱) دانشگاه رازی نسبت به دانشگاه علوم پزشکی در وضعیت بهتری قرار دارد. نتایج حاصل از آزمون سوالات نشان داد که وضعیت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی از نظر به کارگیری آمیختهی بازاریابی مشتری مداری با میانگین رتبه ای ۲۰۸/۱۵ نسبت به کتابخانههای دانشگاه رازی با میانگین رتبه ای ۱۷۰/۴۱ در شرایط بهتری قرار دارند.اصالت / ارزش: نتایج این پژوهش میتواند اطلاعاتی را فراهم آورد که زمینه ساز برنامه ریزی بهتر مدیران جهت ارتقای سطح کتابخانههای دانشگاهی.واژه های کلیدی: بازاریابی، آمیخته ی بازاریابی، مشتری مداری، مخاطبان، کتابخانههای دانشگاهی
ملخص الجهاز:
کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني با به بهره گيري از اصول بازاريابي اهداف خود را ميشناسند، با کاربران موردنظر و نيازهاي آنان آشنا ميشوند و بر اساس اين شناخت به توسعه ٔ محصولات خود ميپردازند (عليزاده ، ١٣٨٥)؛ با چنين ديدگاهي کتابخانه سازماني بازارمدار است که در آن کليه ٔ فعاليت هاي مربوط به فراهم آوري، پردازش ، ذخيره سازي و اشاعه ٔ اطلاعات با توجه به نيازهاي کاربران جهت ميگيرد و در اين راه نه تنها به ارضاي نيازهاي موجود بلکه در پي ايجاد تقاضاهاي جديد نيز هست (بصيريان ، ١٣٨٨).
جوانمرد، ناخدا و نوروزي (١٣٩٥) در پژوهشي تحت عنوان »شناسايي عوامل مؤثر بر جذب مخاطب در کتابخانه هاي آستان قدس رضوي بر اساس مدل بازاريابي مشتري مدار »چهار سي« از ديدگاه کتابداران « که روش پژوهش »توصيفي - پيمايشي « و ابزار گردآوري داده ها، پرسش نامه اي محقق ساخته ، شامل ٤٠ سؤال بسته در چهار قسمت است .
آزمون پرسش دوم آيا بين ميزان به کارگيري مؤلفه ٔ هزينه ٔ مشتري در کتابخانه هاي دانشگاهي، در ميان مخاطبان کتابخانه هاي دانشگاه رازي و علوم پزشکي کرمانشاه تفاوت معناداري وجود دارد؟ براي بررسي اين سؤال با توجه به اينکه تفاوت را در دو گروه ميسنجيم و با توجه به نرمال نبودن توزيع از آزمون نا پارامتريک يومن -وايت ني استفاده شده است .