خلاصة:
هدف تحقیق حاضر مقایسه و بررسی میزان تاثیر روشهای آموزش نگارش راهبرد-محور و فرایند-محور بر راهبردهای نگارش خودتنظیم راهبردی در مهارت نگارش است. بدین منظور، 60 نفر فراگیر زبان انگلیسی در دو گروه 30 نفری با استفاده از آزمون بسندگی تافل انتخاب شدند. قبل از آموزش، تمامی فراگیران یک مقاله (پیشآزمون) در مورد نموداری نوشتند. سپس یک مربی راهبردهای نگارش خودتنظیم راهبردی را با روش نگارش راهبرد-محور به گروه آزمایش و فرایند-محور به گروه معیار طی شانزده جلسه آموزش داد. سرانجام، فراگیران همراه با یک پرسشنامه یک مقاله و پس ازدو هفته مقالهی دیگری مانند پیشآزمون نوشتند. دو مربی با استفاده از معیار نمرهی آیلتس مقالات را ارزشیابی کردند. با استفاده از تجزیه و تحلیل واریانس مرکب (SPANOVA) مشخص شد که روش راهبرد-محور در استفاده از راهبردهای نگارش خودتنظیم راهبردی در نگارش مقاله موثرتر و از میان سه متغیر سن، جنسیت و سطح دانش، سن در ایجاد این اثر نقش مهمتری داشته است. بنابراین، آموزش راهبردهای نگارش با استفاده از روش راهبرد-محور باید بخشی از آموزش نگارش باشد.
This study aims to compare and evaluate the impact of strategy-based and process-based writing instruction on the strategic self-regulated writing in EFL essay writing. To this end, 60 Persian speaking subjects in two groups of 30 were selected using TOEFL test as an indicator. Before the training, all learners wrote an essay (pre-test) on a graph. Then, a coach trained Strategic Self-Regulated Writing strategies using a strategy-based instruction to the experimental group and process-based writing to control group at sixteen sessions. Finally, the learners, with a questionnaire, wrote one essay and after two weeks they wrote another essay similar to pretest. Two coaches evaluated articles using the IELTS score. Using SPANOVA analysis, it was determined that the strategy-based instruction in using strategic self-regulation writing strategies was more effective in essay writing; and among three variables of age, sex, and proficiency level, the effect of age was more important in essay writing. Therefore, the teaching of writing strategies using a strategy-based instruction should be a part of writing pedagogy.
ملخص الجهاز:
با استفاده از تجزیه و تحلیل واریانس مرکب (SPANOVA) مشخص شـد که روش راهبرد-محور در استفاده از راهبردهای نگارش خودتنظیم راهبردی در نگارش مقاله ، موثرتر و از میان سه متغیر سن ، جنسیت و سطح دانش ، سن در ایجاد این اثر نقش مهم تری داشته است .
بنابراین ؛ هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر دو روش آموزش نگارش راهبرد-محـور و فرایند-محور بر راهبردهای نگارش خـود تنظـیم راهبـردی در نگـارش مقالـه فراگیـران زبـان انگلیسی در دو مقطع مختلف زمانی (آنی و تاخیری) است .
برای پاسخ به سـوال اول و دوم یعنـی بررسـی میـزان تـاثیر دو روش آمـوزش نگـارش راهبرد-محور و فرایند-محور در دو فاصله زمانی متفاوت (پس آزمون ١و ٢) بـر روی اسـتفاده از راهبردهای نگارش خودتنظیم راهبردی در نگارش مقاله از تجزیه و تحلیل واریانس مرکـب (SPANOVA) استفاده شد.
٨- نتایج برای سوال اول که به دنبال مقایسة تاثیر دو روش آموزش نگارش راهبرد-محور یا فراینـد- محور در استفاده از راهبردهای نگارش خودتنظیم راهبردی در نگـارش مقالـة فراگیـران زبـان انگلیسی بود، نخست از ضریب همبستگی بین نمرههای ارزیابان در سه مرحلـه (پـیش آزمـون، پس آزمون ١ و ٢) و سپس از تجزیه و تحلیل واریانس مرکب استفاده شـد.
بـه عبـارت دیگر، روش آموزش راهبرد-محور به فراگیران زبان انگلیسی کمک کرد تا بیـشتر و مانـدگارتر از راهبردهای نگارش خودتنطیم راهبردی در نگارش مقاله استفاده کنند.
Journal of English Language Teaching and Learning, 17, 1-24.
Teaching and researching language learning strategies.
Teaching and researching language learning strategies: Self- regulation in context.
Learner strategies in language learning.