خلاصة:
امروزه شرکت ها به عنوان قسمتی از شبکه روابط نگریسته می شوند که می توانند از این شبکه مزیت رقابتی کسب کنند. این پژوهش با هدف تحلیل نقش قابلیت های پویا در رابطه روابط بیرون سازمانی با مزیت رقابتی سازمان و کمی سازی این روابط انجام شده است. برای این منظور از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است. ابزار کمی سازی روابط، پرسشنامه بوده است که با روش های مختلف روایی و پایایی آن بررسی شد. پرسشنامه در سیزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در تهران به صورت تصادفی توزیع شد که 352 مورد از آن برگدانده شد. نتایج نشان از تاثیر بیشتر مسیر غیرمستقیم تبدیل سرمایه اجتماعی بیرونی سازمان به مزیت رقابتی نسبت به مسیر مستقیم آن دارد. قابلیت های پویا نقش میانجی معنادار و مکمل را در این رابطه ایفا می کنند. حمایتهای دولت، فقدان کارایی اجباری و نبود اطمینان از تقاضا از جمله متغیرهای تعدیل گر محیطی تاثیرگذار بر مدل پژوهش بوده اند.
ملخص الجهاز:
در این راستا، گریفن و هاروی (2004) در مدل مفهومی خود برای تبدیل رویکرد شبکههای راهبردی و سرمایه اجتماعی فردی و سازمانی به عملکرد و توسعه آنها، گذر از قابلیت های پویا را اجتناب ناپذیر می دانند [22،1]، که البته این مبحث به صورت کمی مورد بررسی قرار نمی گیرد.
در مرحله دوم، قابلیت های پویا بر مزیت رقابتی نیز بدون حضور سرمایه اجتماعی برون سازمانی با ضریب 67/0 معناداری 6/24 تاثیر دارد و در انتها دیده می شود بر اساس آزمون سوبل مشخص شد (مقدار 88/13) میزان ضریب مسیر غیرمستقیم نیز معنادار می باشد.
Network closure’s impact on firms’ competitive advantage: The mediating roles of knowledge processes, Journal of Engineering and Technology Management, 28: 2–22.
The influence of individual and firm level social capital of marketing managers in a firm’s global network.
The Role of Managers’ Political Networking and Functional Experience in New Venture Performance: Evidence from China’s Transition Economy, Strategic Management Journal, 28(8): 791–804.
The leveraging of interfirm relationships as a distinctive organizational capability: A longitudinal Study, Strategic Management Journal, 20: 317-318.
Social Capital Generation Inside Science Parks: An Analysis of Business-University Relationships, International Journal of Management & Information Systems, 4(4): 45-50.
Porter (Eds), Competition in Global Industries, 315-344 (Boston, MA: Harvard Business School Press.
Social Capital, Knowledge Adquisition and Knowledge Exploitation in Technology-Based New Firms, Strategic Management Journal, 22: 587-613