خلاصة:
رقابت در دنیای امروزی داشتن دارایی نیست بلکه داشتن دو عنصر سرمایه گذاری بر دانش و یادگیری و آموزش کارکنان توانمند است. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توانمند سازی کارکنان بر اساس یادگیری سازمانی میباشد. روش تحقیق از نظر ماهیت کیفی-کمی (آمیخته) از نظر نوع کاربردی و از روش های تحقیق آمیخته، از شیوه اکتشافی، از نوع متوالی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان و مطلعین کلیدی منابع انسانی در نظام بانکی و دانشگاه ها می باشند. روش نمونه گیری در بخش کیفی، غیر احتمالی شامل تکنیک های هدفمند(زنجیره ای و گلوله برفی) که بر مبنای آن تعداد 18 مصاحبه با اساتید دانشگاه و خبرگان بانکداری صورت گرفته و از بین ایشان، با 10 نفر از طریق گروه کانونی مصاحبه شده است. جهت تجزیه و-تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و گزینشی ، و نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کمی، مدیران بانک سپه و تعداد جامعه 322 نفر بوده که نمونه 175 نفری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی، از روش معادلات ساختاری و نرم افزار پی. ال. اس استفاده شده است. الگوی به دست آمده شامل روابط یادگیری سازمانی و توانمند سازی کارکنان، مولفه-ها، شاخص ها و پیامدهای توانمندسازی بر اساس یادگیری سازمانی است. بر اساس یافته های تحقیق، توانمندسازی کارکنان بر اساس یادگیری سازمانی؛ موجب افزایش بهره وری، شایسته سالاری و ... در بانک سپه می شود.
ملخص الجهاز:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال ششم ، شماره ٢٠، بهار ١٣٩٨، ٢٥-١ Human Resources Vol. 6, No 20, 2019, 1-25 طراحي الگوي توانمندسازي کارکنان بانک سپه براساس يادگيري سازماني مرضيه دميرچي ١* 2 سيد رسول حسيني 3 معصومه اولاديان (تاريخ دريافت : ١٣٩٧/١٢/٠٦؛ تاريخ پذيرش: ١٣٩٨/٠٣/٢٣) چکيده رقابت در دنياي امروزي داشتن دارايي نيست بلکه داشتن دو عنصر سرمايه گذاري بر دانش و يادگيري و آموزش کارکنان توانمند است .
نظر به اينکه پاسخگويي سريع به تغيير و تحولات محيطي و انطباق با اين تغييرات و جا نماندن از ساير رقبا در بازار کنوني از طريق مديران با دانش و به تبع آن کارکنان توانمند در حوزه هاي مختلف صورت ميپذيرد و از آنجا که بر اساس بررسي هاي انجام گرفته ، مشخص گرديد در بانک سپه الگوي خاصي بابت توانمندسازي کارکنان ارائه نشده است ، بر آن شديم تا نسبت به طراحي الگوي توانمند سازي کارکنان بانک اقدام نماييم و از طرف ديگر با توجه به اينکه قدرت انطباق با تغييرات محيطي، از طريق فرآيند مستمر آموزش و يادگيري سازماني اتفاق مي افتد لذا مساله اصلي اين پژوهش "طراحي الگوي توانمند سازي کارکنان بانک سپه براساس يادگيري سازماني" تعريف گرديد .
در نمودار ١ به اين نتايج اشاره شده است و مشارکت کنندگان پيامدهاي توانمندسازي کارکنان را بر اساس يادگيري سازماني موارد زير دانسته اند: / نمودار ١: کدگذاري نهايي مربوط به نتايج توانمند سازي بر اساس يادگيري سازماني منبع : (يافته هاي نگارندگان) بعد از انجام تحليل کيفي و استخراج مدل از مقوله ها ،پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نتيجه تحليل کيفي طراحي و بين جامعه آماري توزيع گرديد.