خلاصة:
پژوهش حاضر، به مطالعه هویت حرفهای از منظر تجارب مشترک بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه تبریز پرداخته است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه تبریز هستند که با رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی آشنایی دارند. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبههای نیمهسازمان یافته با 21 نفر از دانشجویان این رشته انجام شد و جهت اطمینان از اعتبار، دقت و صحت دادهها ضمن بررسی و تائید سوالات مصاحبه توسط اساتید صاحبنظر از روش مطالعه مکرر، مقایسه مستمر دادهها، خلاصهسازی و دسته بندی اطلاعات استفاده شد. دادهها با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت تجزیه و تحلیل شدند. پنج مضمون اصلی از یافتهها شامل نقش رشته، علل گرایش به رشته، ماهیت رشته، محدودیتهای رشته، ارتقاء جایگاه این رشته به دست آمد که هرکدام نیز دارای چندین مضمون فرعی میباشند. یافته ها نشان داد که از طریق معرفی رشته، ارتقاء جایگاه آن، فراهم کردن منابع لازم و تخصصیتر و هم چنین مشخص شدن حدود و ثغور رشته میتوان گامهای مفیدی در کسب هویت حرفهای دانشجویان آموزش و بهسازی منابع انسانی در مقطع تحصیلات تکمیلی برداشت.
ملخص الجهاز:
٣- يافته هاي پژوهش جدول ١: مضامين به دست آمده از مصاحبه ها مضامين اصلي مضامين فرعي ١- آموزش و توسعه کارکنان سازمان نقش رشته ٢- توانمندي کارکنان سازمان ٣- افزايش توليد در سازمان ١- جديد بودن رشته ٢- آينده شغلي علل گرايش به رشته ٣- حاميان(راهنمايي اساتيد به دانشجويان اين رشته ) ٤- ارتباط با رشته کارشناسي ٥- اقتضاي رتبه کنکور ١- علم مستقل ماهيت رشته ٢- علم بين رشته اي: تلفيق روانشناسي با مديريت تلفيق برنامه ريزي آموزشي با مديريت ٣- علم تابعي: تابع علم مديريت تابعي از مديريت آموزشي و تخصصيتر از آن ١- واحدهاي آموزشي غيرمرتبط به اين حوزه در برنامه هاي درسي محدوديت هاي رشته ٢- ناشناخته بودن اين رشته ٣- ناشناخته بودن حدود و ثغور رشته ٤- فقدان منابع آکادميک براي اين رشته ٥- فقدان متخصص کافي و هيات علمي لازم براي اين رشته ٦- تئوريهاي بومي نشده براي اين رشته (نشات گرفته از غربيها) ٧- عدم آشنايي سازمانها با هويت و ماهيت اين رشته ١- توانمنديهاي علمي دانشحويان و اثبات قابليت ها در سازمان(کار عملي مؤثر) ٢- معرفي اين رشته از طريق وبلاگها، کنفرانس ها و همايش ها و ...
Professional identity development: A grounded theory of transformational tasks of new counselors.
Professional identity development theory and doctoral education.
Professional identity in higher education.
Professional identity and nursing: contemporary theoretical developments and future research challenges.
Professional identity development: a review of the higher education literature.