خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، مقایسه قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان جدیدالورود مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا در سال 1397 است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان جدیدالورود مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا در سال 1397 است. به روش نمونهگیری طبقهای تعداد 311 نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه سنجش قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تهیهشده توسط مردانشاهی و دولتی بود. ضریب پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ 80/0 محاسبه شد و روایی صوری آن نیز تایید شد. نتایج نشان داد که میان دانشجویان جدیدالورود زن و مرد مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا در مولفههای کارآفرینی و نمره کل کارآفرینی بهجز مولفه ریسکپذیری تفاوت معناداری وجود ندارد ولی ریسکپذیری در دانشجویان جدیدالورود مرد مقطع کارشناسی دارای نمره بالاتری نسبت به دانشجویان جدیدالورود زن مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا است و دانشجویان جدیدالورود مرد مقطع کارشناسی ریسکپذیرتر هستند
The main objective of this research is to comparing the entrepreneurship capability of the undergraduate students
in Bu- Ali Sina University in 2018. In this paper, The statistical population of this research is the undergraduate
students of the university of Bu- Ali Sina,s bachelor degree in 2018. Using stratified sampling, 311 subjects were
sampled. The data gathering tool in this study was a questionnaire for student entrepreneurship capability
prepared by Mardanshahi and Dolati. The reliability coefficient of the questionnaire was calculated using
cronbakh,s Alpha method 0.80 and its formal validity was confirmed. The results of this study showed that there
is no significant difference between the new man and woman students of Bu- Ali Sina University in
entrepreneurship components and the total score of entrepreneurship except for the risk factor. However, the risk
factor of undergraduate students in the man undergraduate students has higher scores at the Bu- Ali Sina
University bachelor degree, and new undergraduate man students are more risk averse.
ملخص الجهاز:
راشید (2000) نیز مطالعه ای در زمینه ی نقش آموزش بر افزایش نگرش ها و خصوصیات کارآفرینانه انجام داد و نتایج حاکی از آن بود که افراد گروه آزمایش به نحو قابل ملاحظه ای نمرات بیشتری درانگیزه ی پیشرفت، مرکز کنترل درونی، عزت نفس و خلاقیت ر 6 Text="Litonen"/>Text="Litonen"/> (2000) در پژوهشی تحت عنوان ((کارآفرینی و ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه)) ویژگی های کارآفرینی را شامل توانایی خطر پذیری، نوآوری، اشتراک مساعی، دانش فنی، بازار و بازاریابی، مهارت های مدیریت کسب وکار، نگرش مثبت به کسب وکار و توانایی برای شکار فرصت ها شن Mehlorn & et al Dogan Abisania & et al Gravintise & et al Shaver & et al Litonen آریانی و همکاران (1396) در پژوهشی تحت عنوان ((بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، شهیدبهشتی و محقق اردبیلی)) نشان داد میانگین دانشجویان در مؤلفههای استقلال طلبی، کنترل درونی، توفیق طلبی و نمره ی کل قابلیتهای کارآفرینی بالاتر از حد متوسط جامعه و در ریسکپذیری و خلاقیت میانگین آن ها پایین تر از حد معیار جامعه است.