خلاصة:
هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش واسطهای باورهای فراشناختی در رابطه بین جهتگیری هدف و اضطراب امتحان دانشجویان بود. روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه پیام نور اقلید (استان فارس) در سال 93-92 بود که افراد نمونه به تعداد 160 نفر به روش تصادفی ساده برگزیده شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای باورهای فراشناختی، جهتگیری هدف و اضطراب امتحان بود. دادهها با ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با استفاده از الگوی بارون و کنی (1986) با استفاده از نرمافزار Spss19 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که جهتگیری عملکرد گرایشی و عملکرد گریزی بهصورت مستقیم قدرت پیشبینی اضطراب امتحان را دارند، همچنین جهتگیری هدفی بهطور مستقیم قدرت پیشبینی باورهای فراشناختی را دارند ازجمله جهتگیری عملکرد گرایشی بر باورهای منفی، اعتماد شناختی و آگاهی شناختی و بلاتکلیفی بر کنترل افکار. نتیجهگیری: با تقویت جهتگیری تسلطی و یادگیری که وابسته به راهبردهای شناختی و فراشناختی هستند میتوان اضطراب امتحان در دانشجویان را کاهش داد.
<strong>Introduction</strong>: The main purpose of the present study is the investigation of mediating role of metacognitive beliefs in the relationship between goal orientation and students' anxiety in the tests. <br /><strong>Methods:</strong> The methodology of this study is descriptive correlational. The sample of population included students of Payam-e-Noor University in Eghlid (Fars Province) during the years 1392-93. In this study, a 160-case sample was selected based on simple random sampling. The measuring instruments included metacognitive beliefs questionnaire, goal orientation questionnaire and test anxiety questionnaire. Using simultaneous correlation coefficient and multiple regression analysis and Baron and Kenny's pattern (1986), data were analyzed by the use of spss-19. <br /><strong>Results:</strong> The results of the study indicated that orientation of tendency performance and that of escaping performance have directly the power of predicting test anxiety. In addition, goal orientation has directly the power of predicting metacognitive beliefs, such as tendency performance orientation on negative beliefs, cognitive trust, cognitive awareness and uncertainty on controlling thoughts. <br /><strong>Conclusion:</strong> The findings showed that reinforcing mastering and learning orientations, which are dependent on cognitive and metacognitive strategies, can decrease of students' test anxiety.