خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین سهم هریک از متغیرهای حمایت اجتماعی ادراکشده، خودکارآمدی تحصیلی و انتظار پیامد در پیشبینی راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان بود. روش: به این منظور 303 دانشجو (207 زن و 96 مرد) سال سوم و چهارم پردیس علوم رفتاری دانشگاه تهران با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده (MSPSS) زیمنت و همکاران (1988) پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (CASE) اون و فرامن (1988) مقیاس انتظار پیامد ((SOES لندری (2003) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دیگروت (1990) پاسخ دادند. طرح پژوهش حاضر همبستگی بوده و دادههای پژوهش با استفاده از رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین جهت مقایسه دختران و پسران در متغیرهای پژوهش از تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) استفاده شده است. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی ادراکشده، خودکارآمدی تحصیلی و انتظار پیامد توان پیشبینی راهبردهای یادگیری خودتنظیم را دارند. همچنین بر اساس یافتهها دختران حمایت اجتماعی ادراکشده و انتظار پیامد بیشتری را نسبت به پسران گزارش کردند و پسران نیز خودکارآمدی تحصیلی بیشتری نسبت به دختران اظهار کردند.
Abstract<br /> The present study was provided with the aim of predicting self regulated learning strategies by perceived social support, academic self efficacy and outcome expectation. For this purpose the sample of 303 student (207 girls and 96 men) were selected from faculties of tehran behavioural university. Data collected from juniors and Fourth year students by the use of random stratified sampling method. Multidimensional Scale of Peceived Social Support (MPSS) Questionnaire Zimet and etal (1988), College Academic Self-Efficacy questionnire (CASE) Owen and froman(1988) and Student Outcome Expectations Scale (SOES) Landry(2003) had been applied for this study. Results of using stepwise regression indicated that Perceived social support, Academic self efficacy, Outcome expectation can predict self regulated learning strategies. For comparing males and females in research variables Multivariate analysis of variance (MANOVA) had been used. The findings showed that girls reported more perceived social support and outcome expectation than boys and boys were reported more academic self-efficacy than girls.
ملخص الجهاز:
Lee, Douglas & Charles خودتنظيم زيمرمن (١٩٩٨، ١٩٩٤ و ٢٠٠٢) که عبارت است از: ١- خودکارآمدي ٢- استفاده از راهبردها ٣- مديريت زمان ٤- خود نظارتي (خود قضاوتي و خود جهت دهي) ٥- انتخاب محيط ٦- کمک طلبي ارتباط دارد سيرنس ١ و همکاران (٢٠٠٩) در پژوهشي که در بين دانش آموزان صورت گرفته بود نشان داد که بين حمايت اجتماعي که دانش آموزان از والدين و همسالان به خصوص از معلم و ساختار آموزشي دريافت ميکنند و خودکارآمدي تحصيلي و همچنين استفاده از راهبردهاي يادگيري خودتنظيم ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
Son, Kerstetter, Mowen & Payne 6.
١ خودتنظيم ** p نتايج ماتريس همبستگي ارائه شده در جدول ٢ نشان ميدهد؛ ارتباط حمايت اجتماعي ادراکشده (٣٧ /٠=r)، خودکارآمدي تحصيلي (٥٣ /٠=r)، انتظار -پيامد (٠٢٩=r) با راهبردهاي يادگيري خودتنظيم در سطح (١.
/٠) مثبت و معنادار است ؛ بنابراين فرضيه هاي پژوهش که حاکي از ارتباط معنادار بين سه متغير پيش بين حمايت اجتماعي ادراکشده ، خودکارآمدي تحصيلي و انتظار-پيامد با متغير ملاک راهبردهاي يادگيري خودتنظيم بود، مورد تأييد است .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر تعيين سهم هريک از متغيرهاي حمايت اجتماعي ادراکشده ، خودکارآمدي تحصيلي و انتظار پيامد در پيش بيني راهبردهاي يادگيري خودتنظيم دانشجويان بود.
نتايج تحليل آماري نشان ميدهد که بين حمايت اجتماعي ادراکشده ، خودکارآمدي تحصيلي، انتظار پيامد و راهبردهاي يادگيري خودتنظيم رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
در اين پژوهش تفاوت بين ميانگين دختران و پسران در حمايت اجتماعي ادراکشده ، انتظار پيامد و خودکارآمدي تحصيلي نيز مورد بررسي قرار گرفت .